مقاله و پروژه و تحقیق

هر پروژه و مقاله ای را که نیاز دارید براحتی در اینجا پیدا کنید

مقاله و پروژه و تحقیق

هر پروژه و مقاله ای را که نیاز دارید براحتی در اینجا پیدا کنید

تاثیر شش سیگما در افزایش بهره وری

یک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است که در درون خود از ساختار، برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت کیفیت برخوردار است به معنی تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر به درجه تکامل و برتری در تولید و ارائه خدمات است
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 6
فرمت فایل ppt
حجم فایل 2744 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38
تاثیر شش سیگما در افزایش بهره وری

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

دانلود پاورپوینت رشته مدیریت

تاثیر شش سیگما در افزایش بهره وری

مقدمه:
سیگما (σ) حرف هیجدهم از حروف الفبای یونانی و از شاخصهای مهم پراکندگی به نام انحراف معیار و در واقع مقیاسی برای سنجش انحراف است. سیگما بیانگر آن است که یک فرآیند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده است، لذا در واقع استعاره ای است برای دقت فوق‌العاده در کاهش هزینه‌های کیفیت. استعاره‌ای که اهمیت محاسبات دقیق در فرآیند تولید و ارایه خدمات را مورد تاکید قرار می‌دهد.
پیشینه شش سیگما :
نخستین بار شش سیگما در سال 1980 مطرح گردید و شرکت های بزرگ آمریکا ( همچون موتورولا ) آن را سرلوحه عملکرد خود قرار دادند و دستاوردهای علمی ارزنده ای نیز داشتند. این روش بعدها مورد توجه اروپایی ها و ژاپنی ها قرار گرفت..
نام شش سیگما را به بیل اسمیت در دهه هفتاد نسبت می دهند. وی هم اکنون پدر شش سیگما خوانده می شود.
شش سیگما رویکردی برای پیشرفت و بهره وری!

شش سیگما چیست ؟ :

شش سیگما :
یک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است که در درون خود از ساختار، برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت کیفیت برخوردار است.
به معنی تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر به درجه تکامل و برتری در تولید و ارائه خدمات است.
بهبود رضایت مشتری است که دستیابی به این هدف از راه کاهش و از بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص امکان پذیر است.
شش سیگما :
یک فلسفه است چون به کمک آن خطای کمتری در کار ایجاد میگردد ؛
یک اندازه گیری آماری است چون به دقت اندازه گیری محصول , خدمت و فرآیند کمک میکند ؛
یک ابزار اندازه گیری است چون سیستم اندازه گیری ایجاد میکند ؛
یک استراتژی تجاری است ، چون کیفیت بالا ، هزینه را کاهش میدهد .
کلمات کلیدی:

شش سیگما

روش DMAIC

چرخه DMADV

بهبود اثربخشی سازمانی

افزایش بهره وری با شش سیگما

فهرست مطالب

اهداف اساسی (Six Sigma) :

اهداف شش سیگما در سازمان که بسیار صریح و مورد تاکید است عبارتند از :

• افزایش سهم بازار • کاهش استراتژیک هزینه ها • رشد سود نهایی
روش DMAIC
ابزارهاییکه اغلب در فاز تعریف استفاده می شوند عبارتند از :
4. نمودار وابستگی : نمودار وابستگی ابزاری است که اظهارات افراد را در گروههای مرتبط سازماندهی می کند .
5. مدل ‏کانو : تحلیل و درک نوع نیازمندیهای مشتری .
6. بازده کلی : روشی جهت تعیین بازده فرایند جاری .
7. درخت CTO– CTQ : Critical To Quality ) ) :
ابزار های مورد استفاده در فاز اندازه گیری :
ابزارهای مورد استفاده در فاز تحلیل :
ابزارهای مورد استفاده در فاز بهبود :
چرخه DMADV :

DMADV مخفف واژه های :

Define – تعریف اهداف پروژه و قابلیت ارائه به مشتری
Measure - اندازه گیری عملکرد فعلی فرآیند
- Analyze تجزیه و تحلیل علل ریشه ای بروز عیوب
Design - طراحی اجزای فرآیند برای تامین نیازهای مشتری
Verify - تصدیق عملکرد طراحی شده و توانایی فرآیند برای تامین نیازمندیهای مشتری

ساختار شش سیگما :

‌چه‌ کسانی‌ در برنامه‌های‌ 6 سیگما حضور خواهند داشت
شش سیگما یک‌ ضرورت‌ است و نه‌ یک انتخاب‌

‌رویکرد به‌ 6 سیگما برای‌ کلیه‌ سازمانها


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد