مقاله و پروژه و تحقیق

هر پروژه و مقاله ای را که نیاز دارید براحتی در اینجا پیدا کنید

مقاله و پروژه و تحقیق

هر پروژه و مقاله ای را که نیاز دارید براحتی در اینجا پیدا کنید

پایان نامه کارشناسی ادبیات نمایشی با عنوان بررسی زبان در آثار نمایشی مرحوم علی حاتمی


علی حاتمی در سال 1323 در کوچه اردیبهشت ، واقع در خیابان شاهپور تهران متولد شد خیابان شاهپور در همان محله ای بود که رضا خوشنویس « هزار دستان » در زیر سه پایه و انبرداغ به عنوان نشانی محل سکونتش به مفتش شش انگشتی بروز می دهد
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 197 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 177
پایان نامه کارشناسی ادبیات نمایشی با عنوان بررسی زبان در آثار نمایشی مرحوم علی حاتمی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ادبیات نمایشی با موضوع نظری:بررسی زبان در آثار نمایشی مرحوم علی حاتمی

و موضوع عملی:نگارش نمایشنامه آقادار نمایشنامه آقادار

مقدمه :
باغ همیشه گل خواهد داشت ، در نبودن این گل ، گل دیگری هست ، همانطور که تو نخواهی بود و آدمهای دیگری خواهند آمد ، اینکه ما نباشیم چه تأسفی دارد ، حرف ، حرف بودن است ، روز ، روز توست ، طلسم به نام توست ، می شود طلسم را شکست ، می شود طلسم را شکست .در اغلب کتاب ها و پایان نامه ها دیده ام که مقدمه ای می گذارند بنابراین نوشتن را با قسمتی از دیالوگ ماهیگیر در نمایشنامه ی حریر و ماهیگیر مرحوم علی حاتمی آغاز کردم تا مقدمه ی این رساله که شاید تمام اندیشه چهار سال تحصیلم در آن است لبریز است یاد او باشد .حاتمی با وجود تمام بودنش ناتمام رفت ، او نماند همانند نمایشنامه هایش . مرگ او نیستی او نیست . مرگ او آغاز تولدیست .
او رفت اما فیلمهایش ماندند و به حیات خود ادامه دادند . حاتمی هنرمند نامدار ایرانی بود . هنرمندی که نزدیک به سه دهه شاهد حضور کم و بیش پیوسته او در صحنه های نمایش بودیم او را به واسطه فیلم ها و سریالهایش می شناسند . اما او قبل از فیلمسازی و فیلمنامه نویسی ، کار خود را با نمایشنامه نویسی آغاز کرده است . نمایشنامه هایی که با زبان خاص کمتر از آنها نام برده شده است او جزء آغازگران فرم خاصی از نمایشنامه نویسی ایران بود اما متأسفانه اگر امروزه در حضور دانشجوی تئاتر از نمایشنامه نویس بودن او سخن بگوئیم با دیده تعجب به این موضوع می نگرد .
هنر ایران او را به عنوان علی حاتمی فیلم ساز در حافظه خود ثبت کرده است ولی به راستی چرا نمایشنامه های او به اندازه ی فیلمهایش دیده و خوانده نشد . شاید علت این باشد که حاتمی پای نمایشنامه ها و تجربه های تئاتری خود نماند و یا شاید هیچگاه جایی برای ثبت آثار خود نداشت . حاتمی در سالهای آخر عمر سعی در جمع آوری آثار خویش نمود تا بتواند همچون فیلمهایش در ذهن ها ثبت کند . در مورد حاتمی و آثار و زبان جذاب او هرچدر بگوئیم کم گفته ایم . حاتمی با اینکه نیست اما باقی ماند زیرا او زندگی را با بودن آغاز کرد .در پایان امید است که این رساله مقبول طبع دوستان و علاقه مندان به آثار حاتمی قرار گیرد و باشد که باقی بماند زیرا « حرف ، حرف بودن است » .
کلمات کلیدی:

ادبیات

نمایشنامه

علی حاتمی

هنرهای نمایشی

زندگینامه علی حاتمی

علی حاتمی در سال 1323 در کوچه اردیبهشت ، واقع در خیابان شاهپور تهران متولد شد .خیابان شاهپور در همان محله ای بود که رضا خوشنویس « هزار دستان » در زیر سه پایه و انبرداغ به عنوان نشانی محل سکونتش به مفتش شش انگشتی بروز می دهد .مادرش خانه دار بود و پدرش شغل مهم صفحه آرا در یک چاپخانه را داشت . علی ( با نام اصلی عباسعلی ) دومین فرزند پسر خانواده حاتمی بود . تابستان ها با تعطیل شدن درس و مشق به نزد پدرش در چاپخانه می رفت . خودش گفته است : « از همانجا ، در محل کار پدر ، در فضایی آغشته به ذرات سرب و در لابه لای گارسه و صدای ماشین ملخی با رمز و راز حروف آشنا شدم و به تدریج کلام برایم اهمیت بسزایی پیدا کرد » .
در همان ایام در هشت یا ده سالگی ، به بیماری سختی مبتلا شد که به ناچار در منزل یکی از بستگان متعین و اشرف زاده مادرش که پزشک بوده است بستری شد . خانواده ای با نسب و فرهنگ قاجاری . اقامت در آن خانه و حشر و نشر با ساکنان آن در پایان برای او نتایجی در برداشت که یکی از آنها آشنایی با زندگی و فرهنگ اشرفی و قاجاری بود و دیگری فراگیری حکایت ها و قصه های رنگین . حاتمی در این رابطه گفته است : « از خانه پدری فقط آن چیزهایی را که مستقیماً به مادرم مربوط می شد و در خاطرم محفوظ مانده است . شاید به جهت اینکه مادرم را در نوجوانی از دست داده باشم » حاتمی در همان سالهای تحصیل ، به اقتضای سن و سال ، نمایشنامه های کوتاهی نوشت که در کوچه پس کوچه های محله شان ، به همراه گروهی از دوستانش اجرا می کرد . شوق نمایشنامه نویسی پای او را به تماشاخانه های لاله زار باز کرد که در ساعات روز ، قبل از تاریکی هوا ، بلیتشان ارزان تر بود . در آنجا بود که محسور بازی هنرمندانه جعفر توکل شد .
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول :
1 – زندگینامه
2 – سالشمار

فصل دوم :مفهوم زبان در نمایشنامه

فصل سوم :خصوصیات قصه های عامیانه ایرانی

معرفی و بررسی ویژگیهای کلی نمایشنامه های علی حاتمی

فصل چهارم :بررسی زبان در پنج اثر نمایشی علی حاتمی

1 – چل گیس
2 – حریر و ماهیگیر
3 – حسن کچل
4 – فوتبال
5 – بیمارستان عشق ( هاسپیتال )
نتیجه گیری
پیوست ها :
1 - گفت و گو با احمد بخشی
2 – گفت و گو با امید روحانی
منابع

پاورپوینت Access Point و شبکه های بی سیم


سخت افزار مورد نیاز به منظور پیکربندی یک شبکه بدون کابل به

ابعادشبکه مورد نظر بستگی دارد . علیرغم موضوع فوق ، در این

نوع شب ...

حل المسائل کتاب شبکه های کامپیوتری Ross و Kurose(ویراش های سوم ، چهارم و پنجم)


حل المسائل کتاب شبکه های کامپیوتری (Computer networking: A top down approach)نوشته kurose و Ross

1- ویراش پنجم

سال 2009

2- ویراش چهارم< ...

بررسی ساختار مثنوی (دفتر اول)


ثنوی نامدار مولانا جلال‌الدین را غالباً مجموعه‌ای تصادفی از حکایتها و اندیشه‌ها دانسته‌اند که هیچ منطق خاصی بر ترتیب و توالی پاره‌های مختلف تعلیمی و روایی آن حاکم نیست هر گونه نقد و نظر و خوانش و تفسیر راجع به چنین متنی نیز لاجرم به نقد و تفسیر این پاره های پراکنده تقلیل‌یافته‌است
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 49 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
بررسی ساختار مثنوی (دفتر اول)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

بررسی ساختار مثنوی (دفتر اول)

درآمد
مثنوی نامدار مولانا جلال‌الدین را غالباً مجموعه‌ای تصادفی از حکایتها و اندیشه‌ها دانسته‌اند که هیچ منطق خاصی بر ترتیب و توالی پاره‌های مختلف تعلیمی و روایی آن حاکم نیست. هر گونه نقد و نظر و خوانش و تفسیر راجع به چنین متنی نیز لاجرم به نقد و تفسیر این پاره های پراکنده تقلیل‌یافته‌است.برخورد شارحان و مثنوی‌پژوهان با مثنوی یادآور داستان مشهور «اختلاف کردن در چگونگی و شکل پیل» در مثنوی است. آنها بی توجه به پیکره‌بندی مثنوی ، یا به شرح هر بیت به طور جداگانه همچون همه‌ی شروح سنتی پرداخته و یا هر داستان را جدا و بی توجه به تقدم و تاخر آنها و پیوندشان به یکدیگر تفسیر‌کرده‌اند. با دست سودن در تاریکی ، آن یکی ناودانش خوانده و آن دیگری باد‌بزن و هر کسی از ظن خود یارش شده ؛ حال آن که فیل مثنوی موجودی زنده با گوش و خرطوم و پا و غیره است که هر عضو آن در جای خود و در پیوند با دیگر اعضا معنی حقیقی خود را بازمی‌یابد.
در این مقاله با بررسی داستانهای دفتر اول مثنوی به روشی ساختار‌شناختی در پی اثبات آنیم که مثنوی به رغم صورت ناهمگون و متکثرش ، همچون ملقمه‌ای از قصه‌ها و حکمتها و رمز‌ها و سوزها، داستانی یگانه است که از آغاز تا انجام با منطقی دقیق حرکت‌می‌کند و تکامل می‌یابد. هر داستان و هر کنشی باعث گسترش داستان و کنش پیش از خود می‌شود و این زنجیره چنان حساب شده کنار هم قرار گرفته است که به عنوان مثال نمی‌توان جای دو داستان را با هم عوض کرد یا نمی‌توان با این کتاب تفألی و کشکولی برخورد کرد بلکه برای دریافت آن ، باید آن را از ابتدا خواند و این با همان بیت مشهور آغازمی‌شود که شارحان تنها مربوط به داستان آغازین مثنوی یعنی عاشق شدن پادشاه بر کنیزکش دانسته‌اند حال آن که این آغاز داستان بلند و یگانه ای است که از فضاها و شخصیتها و گفتگوهای گوناگون می گذرد
کلمات کلیدی:

مثنوی

مولانا جلال‌الدین

شعر و ادبیات فارسی

فهرست مطالب
بررسی ساختار مثنوی (دفتر اول) 1
الف) درآمد 1
ب) پیشینه ی موضوع پژوهش 3
ج) ساختار گرایی و مثنوی 7
د) وضع چند اصطلاح در بررسی مثنوی 9
ه)هفت معبر مثنوی در دفتر اول 11
و) فرجام سخن 24
پانوشت ها 26

برزخ از دیدگاه سهروردی


در این مقاله نظرات سهروردی درباره عالم مثال از دو جنبه هستی شناسی و معرفت شناسی مورد بررسی قرار گرفته است که از بیان ایشان می توان دریافت که عالم مثال(برزخ) عالمی مستقل است که بین انوار و برازخ واقع شده است به این لحاظ برخی از ویژگی های عالم بالا و پایین تر از خود را داراست
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10
برزخ از دیدگاه سهروردی

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

برزخ از دیدگاه سهروردی

چکیده
یکی از عوالم هستی از نظر سهروردی عالم مثال ، برزخ یا صور معلقه است که این عالم با مثل افلاطونی یکی نیست زیرا مثل افلاطونی انواری هستند در عالم انوار عقلیه در حالیکه این صور معلق در عالم اشباح اند در این مقاله نظرات سهروردی درباره عالم مثال از دو جنبه هستی شناسی و معرفت شناسی مورد بررسی قرار گرفته است که از بیان ایشان می توان دریافت که عالم مثال(برزخ) عالمی مستقل است که بین انوار و برازخ واقع شده است به این لحاظ برخی از ویژگی های عالم بالا و پایین تر از خود را داراست.
محل و مکانی ندارد بلکه مظاهری مانند برازخ علوی ، آینه ها ، خیال و اشیای سیقلی دارد.جواهر آن بسیط بوده و از ماده پاکند به همین خاطر در آنجا تزاحم وجود ندارد .کرامات و کارهای خارق العاده بواسطه عالم مثال است . و عوالم مقداری به هشت عالم تقسیم می شود مقادیر و اندازه های حسی اقلیم های هفت گانه را تشکیل می دهند و عالم هشتم عالم مقادیر مثالی است .فردی که در عالم رویا یا خواب ... موجودات مثالی را مشاهده می کند هنگام برگشت به حالت اول بدون هیچگونه حرکت و قطع مسافت از آن عالم دور می شود.جن و شیاطین و کالبدهای زره دار غیر ملموس در این عالم اند.منبع وحی و الهام انبیا و مصدر رویاها و کشف و شهود سالکین و عرفاست....
کلمات کلیدی:

برزخ

عالم مثال

صور معلقه

سهروردی

مقدمه
یکی از موضوعات مهمی که همواره مطمح نظر فلاسفه بوده عالم برزخ ، مثال یا همان عالم خیال است.این موضوع را حتی در فلسفه افلاطون نیز می توان سراغ گرفت.افلاطون با طرح عالم مثال ، به مشکلی در ایجاد رابطه آن عالم با عالم ماده برخورد که از آنجا بناچار در پی طرح عالمی میانه و برزخی برآمد که در فلسفه او همان عالم ریاضیات است.
باید توجه داشت که مثول افلاطونی و جهان برزخ او هیچ قرابتی با عالم مثال فلسفه اسلامی ندارد اما وجه شبهی میان عالم مثال و عالم ریاضیات افلاطون وجود دارد و آن این است که هر دوی اینها در حکم رابط میان عالم عقول و عالم ماده اند.
عالم مثال برزخی است میان موجودات مادی دنیا و موجودات مجرد آخرت ، یعنی مانند عالم مادیات مادی محض نیست و به صراحت تجرد آخرت هم نمی باشد و برخی از لوازم ماده همچون شکل و عرض فعلی را داراست.عالم مثال اولین بار در فلسفه فارابی مطرح می شود وی برای حل مساله وحی ، وجود این عالم را مفروض می گیرد.به نظر فارابی پیامبر از طریق عالم خیال به عقل فعال می پیوندد و علم گذشته و آینده را از عقل فعال می گیرد.
عالم مثال بیش از آنکه در فلسفه مورد مداقه و دقت نظر قرار گیرد از جایگاه ویژه ای در حوزه عرفان برخوردار است.از آنجا که جملگی معاینات و مکاشفات عرفا در مسیر سیر و سلوک عرفانی در این عالم تحقق می یابد.از سوی دیگر تلاش و اهتمام سهروردی در جهت اثبات عقلی وجود این عالم گواه بر آن است که بسیاری از مسائل فلسفی از طریق اعتقاد به وجود این عالم قابل حل و فصل است. اما سوال اینجاست که حذف این عالم از میدان کاووشهای فلسفی چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت ؟هانری کربن اسلام شناس فقید فرانسوی در کتاب عرض ملکوت یا زمین آسمانی معتقد است که جریانهای شک گرایی و نسبیت گرایی جملگی از آنجا ناشی می شوند که عالم مثال در این فلسفه ها مورد عنایت قرار نگرفته است.
فهرست مطالب
برزخ از دیدگاه سهروردی 1
چکیده 1
مقدمه 2
معنای واژگانی و اصطلاحی برزخ 3
اهمیت عالم مثال سهروردی 3
نظر سهروردی در مورد مراتب هستی و جایگاه عالم مثال یا جمال چنین است : 4
ویژگی های عالم مثال 6
سهروردی اوصاف زیادی برای عالم مثال برشمرده است که به آنها اشاره می شود :5 6
اثبات وجود عالم مثال 8
پی نوشته ها 9

مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)


شاید در میان ایرانیانی که سر و سودای مطالعه دارند و علی الخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی کرده و میکنند کمتر کسی را بتوان یافت که بیخبر باشد از اظهارنظر حکیم طوس، فردوسی نسبت به سرودة ارزشمند خویش (شاهنامه) که فرمود
دسته بندی زبان و ادبیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 44 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27
مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی با عنوان مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

مقدمه
شاید در میان ایرانیانی که سر و سودای مطالعه دارند و علی الخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی کرده و میکنند کمتر کسی را بتوان یافت که بیخبر باشد از اظهارنظر حکیم طوس، فردوسی نسبت به سرودة ارزشمند خویش (شاهنامه) که فرمود:
پی افکندم از نظم کاخی بلند
که از باد و باران نیابد گزند
به راستی شاهنامه کاخی بس بلند و بزرگ است که در طول تاریخ هستی خویش، نظر بزرگان و معماران عرصة علم و خرد را همواره به خود معطوف داشته است اما هنوز هم کسی نتوانسته است همه زوایای آن را یکجا در حلقة عدسی دوربین دیدگان خویش به مشاهده بنشیند و به بیان دیگر کسی موفق نشده تمام زوایای آن را زیر سیطرة دید خویش درآورد، به تعبیر نگارنده، شاهنامه چون عروس حماسی است که تاکنون به حجلة زفاف هیچ دامادی درنیامده است. اما از آنجا که پریروی تاب مستوری ندارد، او نیز هرازگاهی از لابهلای حجاب محمل خویش سرک کشیده و گوشة چشمی به خواستگاران و طالبانش نشان داده است، لذا هر خواستگار و طالبی نیز فقط توانسته است از منظر و مقامی که خود بر آن واقف بوده شاهد کمان ابروی وی یا تیر مژگانش باشد و آن را تماشا و توصیف کند. بر این اساس تلاش نگارندة این سطور نیز بر آن است تا از منظر و خاستگاه عارفان نگاهی به داستان رستم و سهراب، همچنین مرگ رستم بیندازد. امیدا که به حول و قوة الهی از عهدة کار (حداقل در حد توان خویش) برآید.
ابتدا لازم میدانم این مهم را با طرح چند پرسش آغاز کنم:
اولاً اینکه چطور میشود قبول کرد مردی که آزار موری را برنمیتابد، چنانکه در مقام انذار فریاد میزند:
میازار موری که دانهکش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
راضی میشود که پدر را به مرگ فرزند خویش آن هم به صورتی که خود قاتل فرزند باشد بیازارد؟ آیا عذاب روحی این موضوع برای پدر چندین برابرِ آزار مور نیست؟
و آیا عذاب وجدانی، که از خواندن چنین صحنهای به خواننده دست میدهد بیش از عذاب وجدانی که از آزار موری به انسان دست میدهد نیست؟ یا آیا درد و رنجی که از مرگ برادر به دست برادر در دل و جان انسان میپیچد بسی سنگینتر و شدیدتر از درد و رنجی که از آزار و مرگ یک مور به انسانی دست میدهد نیست؟
راستی چه شده است شاعری که انسان را از آزار مور برحذر میدارد و پرهیز میدهد، پدری را که قاتل فرزندش شده لعن و نفرین نمیکند و به دشنام برادری که برادرش را در چاهی پر از تیغ و سنان میاندازد نمیآغازد!؟
کلمات کلیدی:

مرگ سهراب و رستم

زبان و ادبیات کهن فارسی

فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه


فتوت نامه‌ها رساله یا کتابی است که در باب منش، عقاید، قوانین و آداب جوانمردان نوشته شده است فتوت نامه و در کتاب فراهم آمده اثرخامه کسانی است که از طبقه زحمتکش و پیشرو است که در تاریخ ناشناخته مانده اند
دسته بندی زبان و ادبیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 62 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه

مقدمه
فتوت نامه‌ها رساله یا کتابی است که در باب منش، عقاید، قوانین و آداب جوانمردان نوشته شده است. فتوت نامه و در کتاب فراهم آمده اثرخامه کسانی است که از طبقه زحمتکش و پیشرو است. که در تاریخ ناشناخته مانده اند.به جز نسخه های خطی فتوت‌نامه‌های منظومی که آن را به نادرست به شیخ عطار نسبت داده اند و نیز چند فتوت نامه دیگری که دیگر مولفان آنها از نام آوران، عارفان و صوفیان بوده اند مانند فتوت نامه عبدالرزاق کاشانی، فتوت نامه میرسیدعلی همدانی و فتوت‌نامه سلطانی نوشته ملاحسین واعظ کاشفی. نسخه های فتوت نامه های دیگر. از قضا نکات بدیع و جالب را درباره پندارها و آداب و رسوم جوانمردان در همین دست از فتوت نامه ها می توان یافت فتوت نامه سلطانی با این که نسخه هایش ناتمام است مفصلترین فتوت نامه فارسی است و حاوی مطالب مهم راجع به آداب و رسوم فتیان است.
کلمات کلیدی:

فتوت نامه

رسائل خاکساریه

فهرست
مقدمه -
رساله فتوت نامه سید 1
رساله فتوت نامه (20) از مجموعه خطی موجود در کتابخانه ایاصوفیه 4
رساله فتوت نامه (10) از مجموعه خطی موجود در کتابخانه ملت افندی 5
رساله فتوت نامه سید عزی مروی 8
رساله فتوت نامه قصاب 10
رساله فتوت نامه کفشدوزان (1) 12
رساله فتوت نامه کفشدوزان (2) 13
رساله فتوت نامه طباخان 15
راساله فتوت نامه سلمانیان 17
رساله یازدهم فتوت نامه دلاکان 19
رساله فتوت نامه حجامان 21
رساله فتوت نامه امیرالمؤمنین 23
رساله فتوت نامه (4) از مجموعه خطی در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 25
رساله فتوت نامه(1) موجود در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 27
رساله فتوت نامه (5) موجود در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 29
رساله فتوت نامه (3) موجود در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 32
رساله فقریه 34
رساله تاج نامه پیران ارشاد و کسوت 36
رساله آیتهای تراش 37
رساله سئوالات وصله و خرقه 39
رساله طریقت سید جلال الدین حیدر 41
رساله بیان ارکان 43
رساله در طریقت 45
رساله هشت مقام قطارکش 46
رساله خط شماره 15110 در کتابخانه مجلس 48
رساله 4 خانواده 49
رساله در بیان اصناف 50
رساله ( رساله ای دیگر در بیان اصناف) 51
رساله وسیلة النجاة 52

مدیر مدرسه جلال آل احمد


مدیر مدرسه شخصیتی است در جستجوی یافتن راهی برای احیای ارزشهای راستین خود و ساختن دنیایی بهتر با هدف بهبود در زندگی مردم و کمک به آنها برای حل مشکلات خود در دوره ای زندگی می کند که جامعه از بسیاری مشکلات اجتماعی از جمله رشوه خواری، فقر، خفقان سیاسی، فرهنگ پایین مردم، فساد اجتماعی، تملق و چاپلوسی و انباشته شده است
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27
مدیر مدرسه جلال آل احمد

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله رشته ادبیات مدیر مدرسه جلال آل احمد

چکیده:
مدیر مدرسه شخصیتی است در جستجوی یافتن راهی برای احیای ارزشهای راستین خود و ساختن دنیایی بهتر با هدف بهبود در زندگی مردم و کمک به آنها برای حل مشکلات خود در دوره ای زندگی می کند که جامعه از بسیاری مشکلات اجتماعی از جمله رشوه خواری، فقر، خفقان سیاسی، فرهنگ پایین مردم، فساد اجتماعی، تملق و چاپلوسی و... انباشته شده است.آل احمد در این کتاب مستقیما مشکلات عصر خود را منعکس کرده و در این کتاب سعی شده است که تا حدی مشکلات جامعه بازگو شود و نویسنده با وجود نداشتن مدرک تحصیلی در رشته‌های سیاسی و یا جامعه شناسی به خوبی توانسته است این موضوعات را مطرح کند که متأسفانه میتوان گفت تمامی آنها گوشه‌ای از حقیقت است.
شخصیت های مدیر مدرسه زنده و با روح اند. همگی موثر و گویا هستند و به نقل از سیروس پرهام «مربوط به فضای سر بسته نیست، بلکه زاییدة حرکت اجتماعی است» (محسن ذوالفقاری، نشر آتیه، 1379) استعفای مدیر مدرسه فهمیده بودن و پختگی او را می‌رساند ، زیرا مدیر تصمیم می‌گیرد از سعی و تلاش خود دست بردارد ولی قوانین و ارزشهای جامعه را نپذیرفته و ارزشهای خود را قبول دارد و به دلیل ناامیدی از رسیدن به آنها بهبود شرایط از شغل خود کناره گیری می‌کند.
کلمات کلیدی:

عصر معاصر

ادبیات معاصر

جلال آل احمد

مدیر مدرسه جلال آل احمد

مقدمه
مدیر مدرسه یکی از داستانهای نوشته شده توسط ادیب و روشنفکر و منتقد دلسوز و فرهیخته عصر معاصر مرحوم جلال آل احمد می‌باشد. دست به قلم نویسنده توانا که با وجود بار دانش و دانسته‌های فراوان هیچ وقت خود باخته و وارفته ی مکتب‌های وارداتی و ناهماهنگ با فرهنگ و ادب و مذهب یک روشنفکر مسلمان ایرانی نشد و اگر گاهی تأملی و تفکری در این فرهنگها بود، سرانجام به اصل اصلی خود که یک دلسوز و درد آشنای این مردم با اصل و نسب قدیمی بود برگشت.مدیر مدرسه شخصیتی را ارائه می‌دهد که ذاتی درست و قلبی دلسوز دارد که واقعیت‌های موجود را بدون رودربایستی اعلام می‌کند. برای خواننده از آن جمله که هر میلم و یا آموزگاری صرفا با عشق و علاقه وارد این کار نشده است و اگر مثلا در زمانی که در صدد یافتن شغلی و منبع درآمدی بوده یک شرکت و یا کارخانه یا وزارت خانه‌ای فراهم می‌شد، شاید با علاقة بیشتر جذب بازار کار می‌شد و شاید گاه‌گذاری به همدوره‌های خود فکر می کند آهی از حسرت بر آورد.
شمیم بهار نیز در مورد مدیر مدرسه می‌نویسد: «استخوان پردازی مدیر مدرسه ساده است اما محکم و اساسی‌ترین علت موفق بودن کتاب به عنوان دادستان بلند همین است. همچنین در نقد نظر جمالزاده می‌گوید: «آقای جمالزاده در اشتباه است که گفته است مدیر مدرسه عاقبت به حکم وجدان و صتف اعصاب اسعفا می‌دهد.» (محسن ذوالفقاری، نشر آتیه، 1379)مدیر مدرسه شخصیتی گوشه‌گیر، بی حوصله و ایراد گیر به روابط بده و بستانهای ناسالم موجود در هر دوره‌ای خصوصا پهلوی اول و دوم در ساختار اداری و مملکتی می‌باشد که خود نیز با وجود پرهیز از ورود به این وادی در صورت لزوم و نیاز استفاده از بازار بد و بگیر را برای خود مجاز و معقول می‌داند، مانند رشوه‌ای که می‌دهد تا مدیر شود.
فهرست مطالب
چکیده: 1
مقدمه 3
زندگی نامه 5

تحلیل شخصیتی مدیر و جلال 8

بررسی وضعیت اجتماعی 11
رفاه و ثروت و فرهنگ 11
فساد اجتماعی: 13

نارضایتی از فقر: 14

نارضایتی از عدم تاثیر گذاری بر شاگردان و تحت تاثیر بودن جوانان از فرهنگ بیگانه: 14

ویژگی‌های مدیر 18
بیگانگی و احساس تعهد 18

بررسی وضعیت سیاسی 22

دیدگاه جلال 22
اوضاع سیاسی و خفقان 22
کاغذ بازی‌های جریان اداری 23
توجه به آمریکایی‌ها و اختصاص دادن امکانات به آنها 23

بررسی وضعیت فرهنگیان 24

بررسی معلمان و مدیران آن زمان 24

کتابنامه 27

بررسی غزل شماره 77 از مجموعه غزلیات حافظ


حقیقی که پیش رو دارید ابتدا شامل غزلی با مضمون عاشقانه و عارفانه ای می باشد سپس معنی روان و قابل تفهیمی برای بیان کردن مقصود شاعر از سرودن غزل مربوطه آورده شده و همانطور اصطلاحات عرفانی در بین عرفا و شاعران در زمان حافظ کاربررد فراوانی داشته بنده کوشیدم تا در حد توان خودم آن را بطور مختصری شرح دهم
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 48 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
بررسی غزل شماره 77 از مجموعه غزلیات حافظ

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

بررسی غزل شماره 77 از مجموعه غزلیات حافظ

چکیده:
تحقیقی که پیش رو دارید ابتدا شامل غزلی با مضمون عاشقانه و عارفانه ای می باشد سپس معنی روان و قابل تفهیمی برای بیان کردن مقصود شاعر از سرودن غزل مربوطه آورده شده و همانطور اصطلاحات عرفانی در بین عرفا و شاعران در زمان حافظ کاربررد فراوانی داشته بنده کوشیدم تا در حد توان خودم آن را بطور مختصری شرح دهم. در بعضی موارد برخی لغات در جاهای مختلف معنای متفاوتی دارند. سعی من بر این بوده است که بتوانم در حد توان معنای لغات این غزل را بصورت ملموس تر از زبان چند نویسنده بیان کنم. و در پایان نظرات و بررسی هایی که بر روی این غزل صورت گرفته را از شرح های مختلف و نویسندگان آنها استخراج کرده و در این تحقیق آورده باشم. امیدوارم مثمر ثمر واقع شود.
کلید واژه:

معشوق

قلندر

تسبیح

خرقه

شیخ صنعان

مقدمه:
شاید برای همه ما پیش آمده باشد که وقتی غزلی از غزلیات حافظ را می خوانیم خیلی ساده از کنار آن گذر می کنیم غافل از اینکه چه معانی و تعابیری در آن گنجانده شده است. آنچه که در این تحقیق که از نظر خواننده گرامی می گذرد کوششی ناچیز برای القای معانی و تعابیر یکی از غزل های غزلیات حافظ، این شاعر غزل سرای بزرگ است.
فهرست مطالب
1)مقدمه 2
2) چکیده 3
3) کلید واژه 3
4) غزل حافظ (77) 4
5) معنی ساده غزل 5
6) معانی لغات مهم 7
7) شرح اصطلاحات عرفانی 9
8) آرایه 11
9) مقایسه شروح 12
10) نتیجه 14
11) منابع و مأخذ 15

خط و پیدایش الفبا


انسان با این که حدود یک میلیون سال پیش پا به عرصه ی وجود گذاشته ، اما فقط شش هزار سال است که سابقه ی نوشتن دارد ده ها هزار سال پیش از نوشتن، نقش مایه ها ، علامت ها، و تصاویر برای رساندن پیام های ساده به کار گرفته شده است
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 59 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 59
خط و پیدایش الفبا

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

خط و پیدایش الفبا

تاریخچه ی خط و پیدایش الفبا

انسان با این که حدود یک میلیون سال پیش پا به عرصه ی وجود گذاشته ، اما فقط شش هزار سال است که سابقه ی نوشتن دارد . ده ها هزار سال پیش از نوشتن، نقش مایه ها ، علامت ها، و تصاویر برای رساندن پیام های ساده به کار گرفته شده است . بنابراین سیر تحوّل خطوط در تاریخ بشر فرایندی دراز مدت و پیچیده داشته است . ماجرایی که از تریخ و تمدن انسان جدا شدنی نیست و هنوز بسیاری از وقایع مهم آن ناشناخته باقی مانده است .ریشه یابی خط مارا به تصویر هایی میرساند که انسان اولیه برای رساندن پیام و بیان مقاصد و اهداف خود ترسیم می نمود . این تصاویر را می توان پیشینه ی خط های کنونی دانست .به عبارت دیگر خط های کنونی ، تکامل یافته ی تصاویری اند که برای مقاصد گوناگون و برقراری ارتباط توسط اوقام مختلف ترسیم می شده است . « تصویر » در ابتدا به عنوان « کلمه» برای انتقال پیام های لازم و جاری روز مره به کار میرفت .
به طور مثال تصویر « خورشید» ، با ترسیم شکل ساده ای از « خورشید» و تصویر « ایستادن» با نمایشی از «پا» امکان پذیر می شد . این خط را که امروزه خط « تصویر نگار» می نامند ، می توان از نخستین تصاویر ثبت شده توسط انسان دانست .با گسترش روابط انسانی، ارتباط بصری نیز پیچیده تر شد و خط تصویر نگار رفته رفته معانی گسترده تری یافت و دیگر منحصر به نمایش اشیا و وسایل نبود . بلکه بیانگر اندیشه ها نیز شد . برای مثال ، دیگر طرح ساده ی « خورشید» تنها معرّف خورشید نبود ، بلکه می توانست معنای روز یا زمان را نیز در بر گیرد . به همین صورت تصویر «پا» می توانست علاوه بر « ایستادن» معنای راه رفتن و حرکت بدهد و یا تصویر درخت معنی سبز، تازه ، زندگی یا نظایر آن را القا کند . به این قبیل خط های « تصویر نگار» که معانی گسترده تری دارند ، خط اندیشه نگار گفته می شود . زیرا اعمال و اندیشه ها را بیان می کنند . این تحول در ارتباط بصری ، از« تصویر » به « اندیشه » ، گامی مهم در تکامل زبان نوشتار است .
کلمات کلیدی:

خط و الفبا

تایپو گرافی

گرافیک و نقاشی

فهرست
1. تاریخچه ی خط و پیدایش الفبا
2. نوشتار به مثابه تصویر
3. تایپو گرافی چیست؟
4. برخواسته از میان خوشنویسی ، گرافیک و نقاشی
5. نخستین نمایشگاه تایپو گرافی فارسی
6. انتقال اندیشه

ارسطو و فن شعر


میراث شگرف پرمایه ای که از تعالیم ارسطو، دانای یونان ، درتاریخ اندیشه باقی مانده است در عین آنکه درعصر ما هنوز لامحاله به عنوان یک پدیده تاریخی و انسانی درخور توجه است خود آن نیز، از یک سو در طی تاریخ پابه پای نهضتها و مکتبهای فکری و فلسفی عرضه تغییر و اصلاح شده است
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 94 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 95
ارسطو و فن شعر

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

ارسطو و فن شعر

مقدمه
میراث شگرف پرمایه ای که از تعالیم ارسطو، دانای یونان ، درتاریخ اندیشه باقی مانده است در عین آنکه درعصر ما هنوز لامحاله به عنوان یک پدیده تاریخی و انسانی درخور توجه است خود آن نیز، از یک سو در طی تاریخ پابه پای نهضتها و مکتبهای فکری و فلسفی عرضه تغییر و اصلاح شده است و از سوی دیگرسرمایه ای از اندخته فلسفی دنیای قبل از وی را – درتأثیرهایی که تدریجا از آنها پذیرفته است و درنقدهایی که بهمناسبت طرح مسایل از آنها عرضه کرده است – به دنیای بعد از وی انتقال داده است و البته، با چنین حالی، جای شگفتی نیست اگر میراث فلسفی او مثل شبح یک سنت بردوش قرنها سایه افکند و سرگذشت فکر و فلسفه اوتا حدی با سراسرداستان فرکو فلسفه انسانی مشتبه شود. در واقع از همین روست که ارسطو مثل یک قهرمان برگ افسانه ها، در طی قرنها دراز و در بین اقوام گونه گون، از دیرباز موضوع قصه ها و معروض ستایشها و نکوهشها شده است .
درواقع درباره احوال او روایات موجود خالی ازگزاف وافسانه بسیار نیست امااز مجموع آنها می توان تصویری از زندگی و اندیشه او طرح کرد. به موجب انی روایات، و تا حدی که از غور در جزئیات آنها بر می آید، ارسطو به احتمال قوی در نخستین سال المپیاد نودو نهم به دنیا آمد – در سال 384ق م . استاگیرا زادگاه او که امروز ظاهراً شهر استاورو در جای انست یک کوچنشین یونانی در ولایت تراکیه ودر مجاورت کوه آتوس بود که چون یونانیان کالسیس آنجا را آباد کرده بودند تمام نواحی اطراف به نام آنها کالسیدیس خوانده می شد. اهالی استاگیرا و سایر نواحی کالسیدیس البته یونانی بودند و فرهنگ وآداب یونانی هم در بین آنها غلبه داشت. معهذا بعضی محققان مثل برنایز و فون هومبولت به سبب همین نکته که نشأت ارسطو در خارج از خطه اصلی یونان باستان بود، پنداشته اند که وی را باید نیمه یونانی خواند اما گروت و برخی پژوهندگان دیگر به درستی خاطرنشان کرده اند که خانواده های یونانی در این کوچ نشینی ها زبان و آداب قومی خود را حفظ می کرده اند و آنها را نمی توان نیمه یونانی خواند . در واقع اگر د ر رفتار و گفتار ارسطو گه گاه نیز چیزی غیر یونانی هست آن را باید به ویژگی های شخصی و تأثیر محیط زندگی خصوصی او مربوط شمرد.
کلمات کلیدی:

حماسه

ارسطو

فن شعر

تراژدی

تاریخ و فلسفه

فهرست مطالب
مقدمه 1
ارسطو و فن شعر 27
رساله شعر 31
1-درباب شعروتقلید 38
2- انواع شعر 40
3-انواع تقلید 41
4-منشا وانواع شعر 43
5- کمدی ، تراژدی ، حماسی 46
6-تعریف تراژدی 48
7-اندازه کردار 52
8-وحدت کردار 54
9- تاریخ و فلسفه 56
10-کردار ساده و کردار مرکب 59
11-دگرگونی و بازشناخت 59
12-اجزاءتراژدی 61
13-اوصاف افسانه مضمون 62
14 – ترس وشفقت 64
15-سیرت اشخاص داستان 68
16- اقسام بازشناخت 70
17-کیفیت تألیف تراژدی 73
18-عقده گشایی تراژدی و حماسه 76
19-اندیشه و گفتار 79
20- اجزا گفتار 80
21-انواع اسم 83
25- رفع بعضی اشکالات منتقدان 86
26- تفوق تراژدی بر حماسه 92

مقاله ادبیات چیست؟


ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و نویسنده با بهره گیری از عواطف و تخیلات خویش آن هارا به کار میگیرد و اثری ادبی و هنری پدید می آورد در آثار ادبی ، نویسنده و شاعر میکوشد اندیشه ها و عواطف خویش را در قالب مناسب ترین و زیباترین جملات و عبارات بیان کند
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 82 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34
مقاله ادبیات چیست؟

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

مقاله ادبیات چیست؟

ادبیات چیست؟

ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و نویسنده با بهره گیری از عواطف و تخیلات خویش آن هارا به کار میگیرد و اثری ادبی و هنری پدید می آورد.در آثار ادبی ، نویسنده و شاعر میکوشد اندیشه ها و عواطف خویش را در قالب مناسب ترین و زیباترین جملات و عبارات بیان کند. این آثار همان گفته ها و نوشته هایی هستند که مردم در طول تاریخ آنهارا شایستهء نگهداری میدانند و از خواندن و شنیدن شان لذت میبرند.فرهنگ درخشان ما جلوه گاه آثار ادبی بسیاری مانند شاهنامه ، تاریخ بیهقی ، مثنوی مولوی ، بوستان و گلستان سعدی ، غزلیات حافظ و... است
که در شمار غنی ترین و شیواترین آثار ادبی جهان قرار دارند.ما نیز باید مانند نیاکان خویش ، قدر این سرمایه های گرانبهارا بدانیم ؛ با خوب خواندن و درست فهمیدن این آثار ارزشمند ، در نگهداری آنها با جان و دل بکوشیم و با تلاش روز افزون خویش بر غنا و عظمت آنها بیفزاییم.این حقیقت را باور داشته باشیم که با وجود این میراث جاوید سرمایهء با ارزش – که مایهء سربلندی ما در میان اقوام و ملل جهان است – میتوانیم با نمایاندن در هایی از دریای ادب خویش ، بیگانگان را نیز از فرهنگ و ادب ما بهره مند سازیم.
کلمات کلیدی:

ادبیات

انواع ادبی

منظومه های حماسی

فهرست مطالب
ادبیات چیست؟ 1

در آمدی بر انواع ادبی 3

ادبیات نمایشی 4

تعریف شعر غنایی: 7

دوران شعر غنایی: 8
موضوعات شعر غنایی: 8
ادبیات غنایی 12

ادبیات تعلیمی 13

درآمدی بر ادبیات فارسی برون مرزی 14

از ادبیات تعلیمی چه می‌دانیم؟ 15
1- ادبیات تعلیمی در غرب: 16
2- ادبیات تعلیمی مشرق‏زمین: 17
3- جنبه‌های ادبیات تعلیمی: 17

منظومه های حماسی 18

انواع منظومه حماسی 19
منظومه های حماسی طبیعی و ملی 19
منظومه های حماسی مصنوع 20
حماسه اساطیری 21
حماسه پهلوانی 22
حماسه دینی یا مذهبی 22

انواع حماسه ( تقسیم حماسه بر حسب قدمت) 30

تقسیم حماسه برحسب موضوع 30
حماسه‌های معروف جهان 32
منابع و مآخذ : 34

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا (ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)


ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺳﺮاﯾﯽ در ادب ﻓﺎرﺳﯽ و ﻋﺮﺑﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ وﯾـﮋه دارد ﺗﻮﺻـﯿﻒ ﻃﺒﯿﻌـﺖ در زﺑـﺎن ﻋﺮﺑـﯽ از دورة ﺟـﺎﻫﻠﯽ ﻣﺮﺳﻮم ﺑﻮده و در دوره ﻫﺎی ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺑﻪ اوج ﺧﻮد رﺳﯿﺪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻨﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ درآﻣـﺪ ﺷـﻌﺮایﻣﺘﻤﺪدی در دورة ﻋﺒﺎس ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧ
دسته بندی زبان و ادبیات
بازدید ها 0
فرمت فایل pdf
حجم فایل 946 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 207
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا (ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا

(ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)

ﭼﮑﯿﺪه :
ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺳﺮاﯾﯽ در ادب ﻓﺎرﺳﯽ و ﻋﺮﺑﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ وﯾـﮋه دارد ﺗﻮﺻـﯿﻒ ﻃﺒﯿﻌـﺖ در زﺑـﺎن ﻋﺮﺑـﯽ از دورة ﺟـﺎﻫﻠﯽ ﻣﺮﺳﻮم ﺑﻮده و در دوره ﻫﺎی ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺑﻪ اوج ﺧﻮد رﺳﯿﺪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻨﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ درآﻣـﺪ ﺷـﻌﺮایﻣﺘﻤﺪدی در دورة ﻋﺒﺎس ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ اﻣﺎ آﻧﮑﻪ ﺑﯿﺶ از ﻫﻤﻪ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﮐـﺮد ﺻـﻨﻮﺑﺮی اﺳـﺖ ﮐﻪ ﺑﺎروﺿﯿﺎتﻣﺸﻬﻮر اﺳﺖ در ادب ﻓﺎرﺳﯽ ﻧﯿﺰ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺳﺮاﯾﯽ در ﻗﺮن ﭼﻬﺎرم ﺑﻪ اوج ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ رﺳﯿﺪ .ﺑﯽ ﺷـﮏ در ادب ﻓﺎرﺳﯽ آﻧﮑﻪ از ﻫﻤﻪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻌﺮوﻓﺘﺮ اﺳﺖ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ی اﺳﺖ.
ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﻫﺮ دو ﻋﺎﺷﻖ ﮔﻞ و ﺑﻠﺒﻞ و ﺑﺎغ و رﯾﺤـﺎن ﺑـﻮده اﻧـﺪ زﯾـﺮا ﻫـﺮ دو در ﻣﺤﯿﻄـﯽ ﺑـﺴﯿﺎر ﺳﺮﺳـﺒﺰ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮده اﻧﺪ ﻫﺮ دو ﺷﺎﻋﺮ در ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺧﻮد از ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﺎ ﺟﺎن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑـﻪ آن ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ اﻧـﺴﺎﻧﯽ داده اﻧـﺪ از اﺷﻌﺎر ﻫﺮ دو ﭘﯿﺪاﺳﺖ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ در رﻓﺎه و آﺳﺎﯾﺶ ﻧﺴﺒﯽ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺑﺮدﻧـﺪ و ﺧﻼﺻـﻪ اﯾﻨﮑـﻪ ﺗـﺸﺒﯿﻬﺎت و اﺳـﺘﻌﺎراتﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ در اﺷﻌﺎر آﻧﺎن ﺗﺎ ﺣﺪود زﯾﺎدی ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ ﻫﻢ است.
ﺑﻨﺎ ﺑﺮاﯾﻦ آﻧﭽﻪ ﭘﯿﺶ روی دارﯾﺪ ﺑﺮای دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه در ﭼﻬـﺎر ﻓـﺼﻞ ﮔـﺮدآوری ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﭼﻨﺎن ﮐﻪ در ﻓﺼﻞ اول ﮐﻠﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ودر ﻓﺼﻞ دوم ادﺑﯿﺎت و اﻧﻮاع اﺳـﻠﻮب وﺳـﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﺘـﺪاول در اﻋـﺼﺎر ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ روش وﺳﺒﮏ ﻫﺮ ﯾﮏ از دو ﺷﺎﻋﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮا ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ ودر ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ﺑﺮای ﻧﺰدﯾـﮏ ﺗـﺮﺷﺪن ﺑﻪ ﻫﺪف اﺑﯿﺎﺗﯽ از ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﻫﺎﯾﯽ از زﻧﺪﮔﯽ وﻣﺤﯿﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ وی ﻣﻨﺪرج ﺷﺪه اﺳـﺖ. ودر ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ﻧﯿﺰ ﮔﺬری ﺑﺮ ﻋﺼﺮ ﻋﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻋﺼﺮ زرﯾﻦ ادﺑﯿﺎتﻋﺮب ﻧﺎﻣﯿﺪه ﺷﺪه و ﺷﻌﺮﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔـﺮای ﺻـﻨﻮﺑﺮی در اﯾﻦ زﻣﺎن ،ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و در ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺘﯿﺠـﻪ ﮔﯿـﺮی ﺷـﺎﻣﻞ ﻣﻘﺎﯾـﺴﻪ دوﺷـﺎﻋﺮ وﺗﻮﺟـﻪ آن دو ﺑـﻪ ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﺷﻌﺮ در ﺣﯿﻄﮥ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻣﻨﺪرج ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
کلمات کلیدی:

ﻃﺒﯿﻌﺖ سرایی

ﺷﺎﻋﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮا

ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی

ادبیات فارسی و عرب

ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﺑﺸﺮ از ﻗﺮﻧﻬﺎ ﭘﯿﺶ در داﻣﻦ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭘﺮورش ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎر ﻫﻤـﻮاره ﺑـﻪ ﻣﻈـﺎﻫﺮ ﻃﺒﯿﻌـﺖ و وﺳـﻌﺖ ﺑـﯽ ﮐـﺮان آن ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ اﮔﺮ در ﻫﺮﯾﮏ از رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻠﻤﯽ ـ ادﺑﯽ ـ ﻫﻨـﺮی و . . . زﻧـﺪﮔﺎﻧﯽ ﺑـﺸﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺷـﻮد ارﺗﺒﺎط آن را ﺑﺎ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد در ﻣﻮرد ﺷﻌﺮ ﻧﯿﺰ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻪ وﺿﻮح ﺻﺪق ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.در آﻧﺠﺎﺋﯿﮑﻪ ﺷﻌﺮ ﺑﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ اﺣﺴﺎس ﺗﺨﯿﻞ و ﻓﮑﺮ و ﺻﻮرت ﻣﺒﺘﻨﯽ اﺳﺖ ﻟﺬا ﺑﯿـﺎن اﺣـﺴﺎس و ﺧﯿـﺎﻟﭙﺮدازی ﻧـﺴﺒﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻧﮑـﺎت ً ﺑﻪ ﭘﺪﯾﺪه ﻫﺎی ﭘﯿﺮاﻣﻮن زﻧﺪﮔﯽ آﻧﻬﻢ در ﻗﺎﻟﺐ ﺷﻌﺮی اﻣﺮی واﻗﻊ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻣﻼ ﻓﻮق در ﻣﯽ ﯾﺎﺑﯿﻢ ﮐﻪ در ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻨﺎﻇﺮ ﻃﺒﯿﻌـﯽ ذوق ﺷـﺎﻋﺮ از ﺟﻤـﺎل و زﯾﺒـﺎﺋﯽ ﻫـﺎی ﻃﺒﯿﻌـﺖ ﻣﺘـﺄﺛﺮ اﺳـﺖ و ﻗـﻮه ﺗﺨﯿﻞ و اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯾﯽ او را ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ دﯾﮕﺮ ﻣﯽ ﺑﺮد و اﮔﺮ اﯾﻦ ﺗـﺄﺛﯿﺮ ذوﻗـﯽ ﻗـﻮی ﺑﺎﺷـﺪ درﺻـﺪد اﻟﻘـﺎی آن ﺣﺎﻟـﺖ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ دﯾﮕﺮان ﺑﺮﻣﯽ آﯾﺪ و آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ دﯾﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ زﺑـﺎن ﺷـﻌﺮ ﺗﻮﺻـﯿﻒ ﻣﯿﮑﻨـﺪ و در ﺑﺮاﺑـﺮ ﻣـﺎ ﻣﺠـﺴﻢ ﻣـﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﺎن ﺣﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺧﻮاﻧﻨﺪه ﺷﻌﺮ دﺳﺖ دﻫﺪ اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﺷ ﺎﻋﺮ در ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﻃﺒﯿﻌـﯽ ﻏﺎﻟﺒـﺎً در ﭘﯽ آن ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ دﯾﺪه ﻋﯿﻨﺎً ﺑﯿﺎن ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻫﺮ ﻣﻨﻈﺮه را آﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ درک ﮐﻨﺪ ﻧﺸﺎن ﻣـﯽ دﻫـﺪ ﺑـﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ اﺣﺴﺎس و ﻋﺎﻃﻔﻪ و ﻗﻮة ﺗﺨﯿﻞ ﺷﺎﻋﺮ ﺑـﺎ ﻣـﺸﺎﻫﺪات و ﻣﺤـﺴﻮﺳﺎت او آﻣﯿﺨﺘـﻪ ﻣـﯽ ﺷـﻮد و ﻣﻨﻈـﺮه ﯾـﺎ ﭘﺪﯾﺪه ای ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ ﮔﺮدد.