مقاله و پروژه و تحقیق

هر پروژه و مقاله ای را که نیاز دارید براحتی در اینجا پیدا کنید

مقاله و پروژه و تحقیق

هر پروژه و مقاله ای را که نیاز دارید براحتی در اینجا پیدا کنید

گیربکس های تغییر دور پیوسته

گیربکس های تغییر دور پیوسته، گیربکس هایی هستند که قابلیت تولید بینهایت نسبت دور در بین دو محدوده معین را دارند
دسته بندی مکانیک
بازدید ها 6
فرمت فایل doc
حجم فایل 17261 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 95
گیربکس های تغییر دور پیوسته

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه رشته مکانیک

گیربکس های تغییر دور پیوسته

چکیده:
گیربکس های تغییر دور پیوسته، گیربکس هایی هستند که قابلیت تولید بینهایت نسبت دور در بین دو محدوده معین را دارند. علاقه خودرو سازان به ارائه خودروهایی با راحتی بیشتر و مصرف سوخت کمتر باعث افزایش کاربرد این گیربکس ها و بهبود جایگاه آنها در بین گیربکس های دیگر شده است. CVT ها دارای انواع مختلفی شامل تسمه ای، زنجیری، ترویدال، Ratcheting، هیدرولیکی هستند و مکانیزم کارکرد کاملا متفاوت آنها باعث پیشرفت چشمگیری در صنعت خودرو شده است. با توجه به تنوع CVT ها، انتخاب نوع مناسب گیربکس با توجه به شرایط کارکرد خودرو از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
واژه های کلیدی:

CVT

گیربکس

سیستم های انتقال قدرت

انتقال قدرت تغییر دور پیوسته

گیربکس های تغییر دور پیوسته

مقدمه :
به مجموعه ای از چرخ دنده های محرک، دستگاه ها و مکانیزمهای متعدد بکار رفته در فاصله ی موتور و چرخ های محرک ، خط انتقال قدرت می گویند که برای انتقال قدرت بکار می روند. سیستم انتقال قدرت شامل: کلاچ، جعبه دنده (گیربکس) ، اوردرایو(Over drive )، گاردان ، دیفرانسیل است و وظایف زیر را دارد:
1- دوران موتور بدون حرکت اتوموبیل
2- در شرایطی که سرعت دوران موتور زیاد است اجازه می دهد که اتوموبیل با سرعت کم حرکت کند.
3- در حالی که موتور تنها در یک جهت دوران می نماید، امکان حرکت وسیله ی نقلیه را به سمت جلو یا عقب فراهم می سازد.
گیربکس های خودرو دو نوع دستی و اتوماتیک را شامل می شوند.
در نوع دستی تعدادی از چرخ دنده ها درگیر می شوند و آزاد می شوند تا دور بر دقیقه های لازم را تولید کنند و راننده در حین عوض کردن دنده احساس شوک و تکان خوردن می کند .
در گیربکس اتوماتیک عمل تعویض دنده یا تغییر کارکرد عملگرها به صورت خودکار و بدون دخالت راننده انجام می پذیرد.
در سیستم انتقال قدرت تغییر پیوسته CVT بر خلاف سیستم انتقال قدرت اتوماتیک، جعبه دنده ای با تعداد مشخص چرخ دنده وجود ندارد یعنی در CVT چرخ دنده های دندانه دار درگیر با هم وجود ندارند و اجازه ی بینهایت تغییر سرعت بین بالاترین و پایین ترین نسبت تبدیل دنده بدون گسستگی را می دهد.
در این پروژه سعی بر این است که مروری بر انواع سیستم های انتقال قدرت مورد استفاده در ماشین آلات ( چه صنعتی و چه غیر صنعتی ) شود. تفاوت ها، مزایا و معایب هر سیستم بطور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت یک نتیجه گیری کلی در آخرین فصل گرفته می شود و ذکر خواهد شد که چرا صنایع مختلف که با سیستم های انتقال قدرت سروکار دارند، به سمت سیستم انتقال قدرت تغییر پیوسته روی می آورند.
فهرست مطالب
مقدمه ه

فصل 1- معرفی بخش های مختلف سیستم انتقال قدرت 1

1-1-مسیرانتقال قدرت 2
2-1-وظایف اختصاصی موتور 2
3-1-جعبه دنده 3

1-3-1-اجزاء جعبه دنده 3

2-3-1-وظایف جعبه دنده 3
3-3-1-سیر تکاملی جعبه دنده 5

4-1-تفاوت صدای دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی 12

فصل 2- سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته ( cvt ) 14

1-2-مقدمه 15

2-2-اصول CVT 17

3-2-انواع CVT 20
1-3-2-CVT بر اساس پولی (تسمه فشاری) 20
2-3-2-CVT چنبری ( Toroidal ) 22
3-3-2-CVT های هیدرواستاتیکی 25
4-3-2-CVT نوع تسمه ای الاستومر با قطر متغیر 25
4-2-مزایای CVT 26

5-2-مقایسه راندمان انواع CVT ها 27

6-2-معایب CVT 28

7-2-مقایسه گیربکس CVT با گیربکس اتوماتیک 28

8-2-اجزاء گیربکس CVT 29
1-8-2-مجموعه دسته دنده 29
2-8-2-صفحه نمایش داشبورد 30
3-8-2-( Torsional Damper ) دمپر پیچشی 30
4-8-2-پولی ها و تسمه فولادی 30

5-8-2-سیستم کنترل 31

فصل 3- انواع سیستم های انتقال قدرت 32

1-3-مقدمه 33

2-3-سیستم انتقال قدرت دستی 34

1-2-3-سیستم انتقال قدرت دستی نوع Sliding Mesh Type Gearbox 34
2-2-3-گیربکس دستی نوع onstant Mesh Type Gearbox 35
3-2-3-گیربکس دستی نوع Synchromesh Type Gearbox 37
4-2-3-همگام سازها 39

5-2-3-سیستم انتقال قدرت دستی چگونه کار می کند؟ 39

3-3-سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 45
1-3-3-مقدمه 45
2-3-3-ظهورجعبه دنده اتوماتیک 46

3-3-3-عوامل موثر بر نتیجه گیری در انتخاب گیربکس 47

1-3-3-3-عوامل موثر بر مصرف سوخت 47
2-3-3-3-کاهش وزن کل 48
3-3-3-3-افزایش ظرفیت انتقال گشتاور در دورهای پایی 48
4-3-3-3-کاهش صدای ناخواسته گیربکس 48
5-3-3-3-تولید 49
6-3-3-3-بازیافت 49
4-3-3-دستگاه مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک 49
1-4-3-3-عملکرد مبدل گشتاور 50
2-4-3-3-اجزای مبدل گشتاور 50
3-4-3-3-اتصال مبدل گشتاور به جعبه دنده 51
4-4-3-3-مزایا و معایب مبدل گشتاور 52
5-3-3-سیستم انتقال قدرت دو کلاچه 53
6-3-3-کلاچ های چند صفحه ای 56

7-3-3-عوامل موثر بر کیفیت تعویض دنده 62

4-3-معرفی سیستم آنتونو 63
1-4-3-کاربردهای سیستم آنتونو 64
2-4-3-مزایای سیستم آنتونو 65

5-3-سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده (AMT) 65

6-3-الکتروگیربکس 66
1-6-3-نحوه انتخاب الکترو گیر بکس 66
7-3-گیربکس Multitronic 66
8-3-طرز عملکرد تعویض دنده 67
9-3-دنده های کمکی 68
10-3-فوق سرعت یا اوردرایو 71
11-3-مجموعه چرخ دنده خورشیدی 73
نتیجه گیری 75
منابع و مآخذ 76
پیوست (الف) 77
پیوست (ب) 88

آموزش برنامه نویسی CNC

پروژه حاضر مربوط به برنامه نویسی به زبان M G کدی در سیستم کنترل siemense می باشد
دسته بندی مکانیک
بازدید ها 4
فرمت فایل doc
حجم فایل 798 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 125
آموزش برنامه نویسی CNC

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

دانلود پروژه رشته مکانیک

آموزش برنامه نویسی CNC

SIEMENSE 840

برنامه نویسی به زبان M ,G کدی در سیستم کنترل siemense

پیشگفتار :
بعد از دهه هفتاد میلادی استفاده از ماشین های کنترل عددی در صنایع بسیار متداول شده است که از مزایای عمده آن دقت و تکرار پذیری در تولید ،کاهش زمان تولید و هزینه های آماده سازی برای تولید ،افزایش بازده ماشین ابزار را می توان نام برد .این تحول تکنولوژی بیشتر به واسطه اختراع و توسعه کنترل عددی بوده است ،چنانکه ترکیب کلی این ماشین ابزارها تغییرات چندانی در دهه اخیر نداشته است .اصولا این تحول تکنولوژی ماشین ابزار در دهه های اخیر بیشتر مدیون توانایی کنترل عددی است که به آنها داده شده است که البته منجر به تغییرات اساسی در روش تولید و هزینه های تولید شده است .پیشرفت کنترل کننده های مختلف به خصوص siemense باعث رشد سریع ماشین های کنترل عددی در صنایع شده است .
پروژه حاضر مربوط به برنامه نویسی به زبان M ,G کدی در سیستم کنترل siemense می باشد.با توجه به این که کتاب های موجود درباره برنامه نویسی با siemense بیشتر به مطالب کلی پرداخته و از ارائه تمامی G کدها و M کدها و سیکل های مربوط به سیستم کنترل siemense خودداری کرده اند ،این پروژه سعی در ارائه هر چه بیشتر G کدها , وM کدها و سیکل های مورد استفاده در سیستم کنترل Siemense را دارد .با توجه به این که عموم دانشجویان یکسری اطلاعات درباره ی ماشین های CNC دارند .بنابراین از بیان توضیحات اضافی مانند انواع سیستم کنترل ،تعیین محورهای مختصات با استفاده از قاعده دست راست و غیره ...که در اکثر کتب وجود دارد خودداری شده و به اصل مطلب پرداخته شده است .
کلمات کلیدی:

برنامه نویسی

کنترل عددی (NC )

سیستم کنترل siemense

آموزش برنامه نویسی CNC

مقدمه
همان طور که پیش از این هم توضیح داده شد NC تکنیکی است که از طریق دستورات کدهای حرف-عدد عملکرد ماشین را کنترل می کند .کدهای دستور در بلوک هایی که اطلاعاتی در آنها وجود دارد به ماشین داده می شود .هر بلوک توسط ماشین به صورت یک دستور برای انجام یک عملیات واحد ،تفسیر می شود .برای مثال یک بلوک دستوری می تواند به یک ماشین NC دستور دهد با یک نسبت اسپیندل به طول مسیر و جهت حرکت در قطعه کار ،و سرعت اسپیندل و سرعت پیشروی ثابت حرکت کند .
یک برنامه NC مجموعه بلوکهای دستوری است که به ماشین فرمان می دهد تا وظیفه خاصی را به انجام برساند. بخش عمده ای از این وظیفه مربوط به تراشکاری کامل یک قطعه مهندسی است. به این شکل از برنامه NC ،جز برنامه (part program )می گویند .یکی از اجزای اصلی ترکیب فرایند CAD CAM است. ماشینهای NC معمولی ،اطلاعات از پیش تعریف شده راجع به قطعه ندارند و باید به طور دستی به آنها داده شود. در مدلهای قدیمی معمولا این اطلاعات به صورت نوارهای پانچ وارد می شد. کار از یک برگ کاغذ نقشه و یک طراحی از قطعه مورد نظر برای تولید شروع می شود و برنامه نویس بلوکهای برنامه را برای عملیات ماشینکاری با دست مینویسد .
تا اینجای کار، در خارج از ماشین NC انجام می شود. اطلاعات برنامه (کاراکتر های حرفی، عددی یا نشانه ای، به واسطه صفحه کلید و توسط یک مبدل روی نوارهای کاغذی به صورت سوراخهای پانچ وارد برنامه می شود .هر خط از این سوراخها حاوی یک داده به شکل دودویی (بانیری )است. هنگام پانچ هر برنامه، کاغذ پانچ به تدریج از ماشین خارج می شود و به واحد کنترل ماشین NC ( Machine Control Unit=MCU )وارد می شود .حافظه ای در کار نیست ، MCU فقط می تواند یک بلوک دستورات را بخواند و در لحظه دستور را اجرا کند .هر تعداد از یک نوع قطعه که بخواهیم ،با استفاده از همین رشته نوار پانچ قابل تکرار است و برای استفاده مجدد در آینده می توان آن را در جایی محفوظ داشت .
ماشینهای CNC بر پایه اصول اولیه NC های معمولی ساخته شدند. در عین حال برنامه های ذخیره شده کامپیوتری را برای اجرای توابع اولیه NC ،به طور اختصاصی به کار می گیرند. کامپیوتر در سازمان واحد کنترل ماشین جا گرفته و اجازه می دهد برنامه ها از طریق نرم افزارشان به وجود آیند و در حافظه ذخیره شوند .روش اصلی ایجاد برنامه در CNC ،ورود دستی اطلاعات ( Manual Data Input=MDI )نامیده می شود که مانند کامپیوترهای PC ،شامل وارد کردن دستورات از طریق صفحه کلید می باشد و به ماشین CNC متصل شده است .
فهرست مطالب
پیشگفتار : 1
مقدمه 3
کنترل عددی (NC ) 3
انواع برنامه ها 6
کنترل عددی مستقیم (DNC ) 6
برنامه نویسی به کمک کامپیوتر (CAPP ) 7

فصل اول:اطلاعات موقعیتی 8

جابه جایی نقطه صفر : 10
صفحات کاری 11
مشخص کردن محدوده کاری : 11
نقطه مبنای ماشین : 11
جابه جایی صفر قابل برنامه ریزی : 11
چرخش دستگاه مختصات : 13
ضریب مقیاس : 15

فصل دوم: برنامه نویسی بلوک های حرکتی 18

مختصات قطبی : 19
حرکت پیمایش سریع : 21
رزوه تراشی یک مرحله ای با گام ثابت (تراش سینومریک ) 27
قلاویز کاری Milling )) 29
پخ زدن و گرد کردن گوشه ها : 31

فصل سوم:کنترل پیشروی و دوران اسپیندل 33

پیشروی 33
قفل کردن اسپیندل و یا محورهای دورانی در وضعیتی مشخص 34
پیشروی برای محورهای دورانی : 35
نرخ پیش روی بر حسب درصد : 35
بهینه کردن پیش وی در مسیرهای منحنی : 36

فصل چهارم:آفست ابزار -جبران شعاع ابزار 37

جبران شعاع ابزار 38
چگونگی تعیین آفست طول ابزار : 41
آفست ابزار (تراش ) 41

فصل پنجم:زیر برنامه 43

فراخوانی زیر برنامه 44

فصل ششم:برنامه نویس پارامتری و پرش از بلوک 48

اطلاعات و توضیحات اضافی در برنامه 52
فصل هفتم:سیکل ها 53
1-سیکل سوراخ کاری تک مرحله ای (مته مرغک زنی ) 54
2- سیکل سوراخ کاری تک مرحله ای با مکث زمانی در انتهای سوراخ 56
3- سیکل سوراخ کاری عمیق 56
9-سیکل بورینگ کاری (5 ): 67
سوراخکاری ردیفی ( HOLES1 ) 69
سیکل سوراخ کاری دایره ای ( HOLES2 ) 72
سیکل های فرزکاری 75
سیکل شیار زنی در اطراف محیط دایره فرضی (1) 77
سیکل شیار زنی در اطراف محیط یک دایره فرضی(2) 79
سیکل شیار زنی حول یک دایره فرضی (3) 82
سیکل فرزکاری کانتور 101
سیکل های تراشکاری 105
سیکل گاه زنی ( گاه سنگ زنی ) 108
سیکل گاه زنی رزوه 115
سیکل پیچ بری 116
پیوست 121
منابع 124

پایان نامه رشته مخابرات با عنوان تلفن

تلفن ( Telephone) از دستگاه‌های ارتباط از دور است که برای انتقال صدا بکار می‌رود نخستین تلفن توسط الکساندر گراهام بل اختراع شد تلفن فرستادن پیام و دریافت آن را بدون آن که نیاز به جدولی مانند الفبای مورس باشد ممکن ساخت
دسته بندی برق ، مخابرات و الکترونیک
بازدید ها 20
فرمت فایل doc
حجم فایل 63 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 105
پایان نامه رشته مخابرات با عنوان تلفن

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه رشته مخابرات با عنوان تلفن

مقدمه
تلفن ( Telephone) از دستگاه‌های ارتباط از دور است که برای انتقال صدا بکار می‌رود. نخستین تلفن توسط الکساندر گراهام بل اختراع شد. تلفن فرستادن پیام و دریافت آن را بدون آن که نیاز به جدولی مانند الفبای مورس باشد ممکن ساخت. با استفاده از تلفن، مردمی که فرسنگ‌ها از یکدیگر دورند می‌توانند با هم صحبت کنند.بعد از ظهر روز دوم ژوئن سال ۱۸۷۵ میلادی مصادف با ۱۱ خرداد ۱۲۵۴ شمسی، الکساندر گراهام بل با همکاری دوستش واتسن موفق به اختراع تلفن شد، و در ژانویه ۱۸۷۶ میلادی دستگاه تلفن بل به کار افتاد. دهم مارس ۱۸۷۶ میلادی بل از اتاق خود به‌وسیله این دستگاه به دستیارش در اتاق دیگر گفت: «آقای واتسن بیایید با شما کار دارم».
تلفن، پس از اختراع کامل توسط بل به سرعت اشاعه یافت و سیم‌های آن از شهری به شهر دیگر کشیده شد. چهارده سال بعد از اختراع تلفن یعنی در سال ۱۸۹۰ میلادی آلمون براون استروجر سیستم تلفن خودکار را بنا نهاد. در سال ۱۸۹۱ ارتباط تلفنی بین شهرهای لیون و تهران برقرار گردید. دو قاره اروپا و آمریکا تحت محاصره شبکه‌ای درآمدند که روز به روز گسترش می‌یافت. روزی که بل درگذشت (سال ۱۹۲۲)، به احترام او ارتباط تلفنی بر روی شبکه وسیعی که دارای هفده میلیون تلفن بود به مدت یک دقیقه قطع شد. تلگراف و تلفن ارتباط سریع و فوری از راه دور را میان نقاطی که می‌توانند سیم‌کشی بشوند، ممکن ساخت. اما از سال ۱۸۹۶ دانشمندان توانستند میان دو نقطه که حتی سیم‌کشی نشده بود ارتباط سریع و فوری برقرار سازند (تلگراف بی‌سیم)
کلمات کلیدی:

تلفن

مرکز تلفن

تلفن اینترنتی

شبکه مخابرات

وظایف مرکز تلفن

برای اتصال دو خط احتیاج به دو تلفن و یک سیم رابط و ولتاژ داریم. ولی اگر بیش از دو تا خط داشته باشد عملاً سیم‌کشی بین آنها امکان ندارد برای همین یک مرکزی به باند مرکز مخابرات قرار دارند که وظیفة این مرکز به کمک یک اپراتور مشترکین راهبد در ارتباط بودند وقتی تعداد این مشترکین زیادتر شد دیگر آمد سپس به هر مشترک یک شماره اختصاص داده شد مثلا شماره تلفن‌های تهران از 4 رقم تشکیل می‌شد از 1111 تا 9999 ولی وقتی تعداد متقاضیان بیشتر شد تعداد شماره‌ها نیز بیشتر شد که تا الان شماره‌های تهران 8 رقمی هستند و بعد از اینها به صورت دیجیتالی شد. در مرکز اپراتوری وظیفة سوئیچ را انجام می‌دهد. در مراکز مکانیکی دستگاههای مکانیکی در مراکز الکترومکانیکی دستگاههای هم الکترونیکی و هم مکانیکی انجام می‌شود. در مراکز دیجیتال به کمک کامپیوتر کنترل می‌شود.
فهرست
فصل اول 1
فصل دوم 6
2-1-1- وظایف مرکز تلفن 6
2-1-2-از دیگر وظایف مراکز تلفن: 7
2-2- مراکز تلفن دیجیتال 7
2-3-1- یکی دیگر از قسمتهای مهم مرکز واحدی به نام MDF است: 11
Main Destribrator Frame 11
2-3-2- شبکه مخابرات در یک شهر 12
2-3-3- فیبر نوری: 15
2-4- واحد امور مشترک 16
2-5- ADSL (اینترنت پرسرعت) 23
2-6- سرویسهای ویژه 24
2-7- سیستم‌های ACCESS (کانوهای نوری) 26
2-8- سیستم ماکروویو 26
فصل سوم 28
3-1- از الکساندر گراهام بل تا فیبر نوری 28
3-2- چگونه تلفن اختراع شد؟ 28
3-2- دستگاهی را که الکساندر اختراع کرد چگونه کار می‌کرد؟ 29
3-4-میکروفون تلفن چیست؟ 30
3-5- سیستم IWF و MFV 32
3-6-مدار ارتباطی چیست؟ 33
3-7- ورود به تلفن‌های ماهواره‌ای 34
3-8- تلفن تصویری 35
3-8-1- سیگنالینگ CAS (Channel Associated Signaling) 36
3-8-2- واحد سرویس کانال CSU (Channel Service Unit) 36
3-8-3- دسترسی چندگانه تقسیم کد CDMA (Code Division Multiple Access) 36
3-8-4- Codec (کدک) Codder / Decoder 37
3-8-5- HDTV (High Defenition TV) 37
3-8-6- HTML (زبان برجسته سازی ابر متن) 37
(Hyper Text Markup Languags) 37
3-8-7- ISDN (شبکه دیجیتالی خدمات مجتمع) 38
3-8-8- شبکه عمومی (Public Network) 38
3-8-9- شبکه غیرعمومی یا خصوصی (Non-Public Network) 39
3-8-10 B تأمین کننده خدمات مبتنی بر تسهیلات 39
(Facilities – based service supplier) 39
3-8-11- کنار گذر (By pass) 40
3-9- اینترنت در ده سال آینده 40
3-10-1- تلفن اینترنتی 47
3-10-2- تلفن اینترنتی در مقابل PSTN 49
3-10-3- مزایای تلفن اینترنتی 51
3-10-4- وضعیت تلفن اینترنتی در جهان و ایران 52
3-11-NGN 55
3-12- استاندارد جدید شبکه‌های بی سیم WIMAX 59
3-13- ماهواره مصباح نخستین ماهواره مخابراتی ایران 69
3-14-شرکت‌های ندا PAP 71
3-14-1- فراهم آوردن خدمات اینترنت پرسرعت 71
3-14-2- PAP چیست؟ 71
3-14-3- مشکلات شرکت‌های ندا PAP 72
3-14-4- DSL چیست؟ 73
3-14-5- DSL چگونه کار می‌کند؟ 73
3-15-1- سوئیچ‌های نرم در شبکه‌های تلفن ثابت 76
اشاره 76
3-15-2- همه چیز راجع به IP از تجسم تا واقعیت 78
3-15-3- مخابرات صوتی – چیزی بیشتر از صوت پایه 79
3-15-4- IP وارد مسیر اصلی می‌شود 81
3-16-1- شبکه دسترسی نوری OAN 82
3-16-2-چند فن‌آوری مورد استفاده از ONU ها در شبکه دسترسی نوری 84
3-17-1- سیستم موقعیت‌یاب جهانی 89
3-17-2- کاربردهای GPS 91
3-18-1- تلفن همراه چگونه کار می‌کند؟ 93
3-18-2- رویکرد یاخته‌ای 94
3-18-3- مهندسی یاخته‌ای 95
3-18-4- بسامد 96
3-18-5- انتقال 97
3-18-6- کدهای تلفن‌های سلولی 98
3-18-7- جابجایی (Roaming) 101
3-18-8- کدهای گوشی سلولی 101
3-18-9- داخل تلفن همراه چه خبر است 102


روش جدید نگاشت کلمات کلیدی به مفاهیم و مکانیسمی برای بهبود نمایش کاربر در وب سایت

دستاورد اصلی ما این است که مکانیسمی برای بهبود نمایش کاربر در وب سایت بصورت خودکار و با استفاده از یک منبع معنایی لغوی جامع معرفی می کنیم
دسته بندی مهندسی نرم افزار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 377 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 157
روش جدید نگاشت کلمات کلیدی به مفاهیم و مکانیسمی برای بهبود نمایش کاربر در وب سایت

فروشنده فایل

کد کاربری 2
کاربر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار

روش جدید نگاشت کلمات کلیدی به مفاهیم و مکانیسمی برای بهبود نمایش کاربر در وب سایت

چکیده
گرانبار شدن اطلاعات یک مشکل عمده در وب کنونی به شمار می-رود. برای مقابله با این مشکل، سیستم های شخصی سازی وب ارائه شده اند که محتوا و سرویس های یک وب سایت را با افراد براساس علایق و رفتار گردشی آن ها سازگار می کنند. یک مولفه ی اساسی در هر سیستم شخصی سازی وب، مدل کاربر آن است. محتوای صفحات یک وب سایت را می توان به منظور ایجاد مدل دقیق تری از کاربر مورد استفاده قرار داد، اما رویکردهای مبتنی بر کلمات کلیدی نگرش عمیقی از وب سایت ندارند. اخیرا تحقیقاتی برای ترکیب کردن معنای موجود در وب سایت در نمایش کاربران آن انجام شده است.
تمامی این تلاش ها یا از یک رده بندی یا واژگان شناختی خاص و دست ساخته و یا از واژگان شناختی های عمومی مانند WordNet برای نگاشت مشاهده صفحات به عناصر معنایی استفاده می کنند. با این وجود ساختن یک سلسله مراتب از مفاهیم بصورت دستی زمان بر و هزینه بر است. از سوی دیگر منابع معنایی لغوی عمومی از پوشش کم عبارات خاص دامنه رنج می برند. در این پایان نامه ما قصد داریم که هر دوی این نقص ها را برطرف کنیم. دستاورد اصلی ما این است که مکانیسمی برای بهبود نمایش کاربر در وب سایت بصورت خودکار و با استفاده از یک منبع معنایی لغوی جامع معرفی می کنیم.
ما از Wikipedia، بزرگ ترین دایره المعارف امروزی به عنوان یک منبع غنی معنایی برای بهبود ساخت خودکار مدل برداری از علایق کاربر بهره برداری می کنیم. معماری ارائه شده شامل تعدادی مولفه است که عبارتند از: پیش پردازش اولیه، استخراج مفاهیم دامنه ی وب سایت، استخراج کلمات کلیدی از وب-سایت، سازنده ی بردار کلمات کلیدی و نگاشت کلمات کلیدی به مفاهیم. دستاورد مهم دیگر استفاده از ساختار وب سایت برای محدود کردن خودکار مفاهیم خاص دامنه می باشد. سرانجام، آخرین دستاورد آن یک روش جدید نگاشت کلمات کلیدی به مفاهیم است. ارزیابی های ما نشان می دهد که روش پیشنهادی همراه با منبع معنایی لغوی جامع آن کاربران را بصورت موثرتری نسبت به روش کلمات کلیدی و نیز روش های بر مبنای WordNet نمایندگی می کند.
کلمات کلیدی:

مدلسازی کاربر

کاوش Wikipedia

تکنیک های معنایی

شخصی سازی وب

نتایج حاصل از پروژه
مدل کاربر به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های سیستم شخصی سازی وب، اهمیت فراوانی دارد. چنانچه هر چه این مدل بصورت بهتری ساخته شود، توصیه هایی که بر مبنای آن انجام می شود دقیق تر و عمیق تر خواهد بود. هدف از انجام این پروژه ارائه ی روشی برای بهبود مدل کاربر در وب سایت با استفاده از معنای موجود در صفحات بصورت خودکار است و مطلوب است که مدل کاربر بصورت ضمنی (یعنی بدون دخالت مستقیم او) ساخته شود. برای این امر، از یک منبع معنایی لغوی غنی یعنی Wikipedia استفاده شد.
روش پیشنهادی از این قرار است که ابتدا مفاهیم دامنه ی سایت بصورت خودکار و با استفاده از URL صفحات از Wikipedia استخراج می شوند و سپس کلمات کلیدی صفحات مرور شده توسط کاربر با استفاده از Wikipedia بدست می آیند و از روی آن-ها بردار کلمات کلیدی ساخته می شود. در محاسبه ی وزن یک کلمه ی کلیدی در این بردار، مدت زمان صرف شده توسط کاربر بر روی صفحه ی متناظر با آن کلمه اثر مستقیم دارد. سپس کلمات کلیدی توسط مولفه ی نگاشت به مفاهیم حاصل از مرحله ی اول نگاشته می شوند. نتایج حاصل از ارزیابی نشان می دهد که روش پیشنهادی دقت و یادآوری بهتری نسبت به روش کلمات کلیدی و نیز استفاده از WordNet دارد
فهرست
1- مقدمه 9
مقدمه 13

1-1- دلایل نیاز به شخصی سازی وب 13

1-1-1- گرانبار شدن اطلاعات 13
1-1-2- نیاز به جذب مشتری پابرجای برای وب سایت 14

1-2- تعریف شخصی سازی وب 14

1-3- فواید سیستم شخصی سازی وب 14

1-4- تفاوت شخصی سازی وب با تطبیق طرح کلی سایت 15

1-5- طبقه بندی عملکردهای اصلی شخصی سازی وب 15
1-6- نیازمندیهای اصلی سیستم شخصی سازی وب 16

1-7- رویکرد های موجود در شخصی سازی وب 17

1-8- نقش وب کاوی کاربرد وب در شخصی سازی وب 18
1-9- نیاز به استفاده از محتوا در شخصی سازی وب 19
1-10- نیاز به استفاده از معنا در شخصی سازی وب 19
1-11- هدف پروژه 21
1-12- نحوه ی گردآوری مراجع 21
1-13- رویکرد بکار رفته در تحقیق 21
1-14- ساختار پایان نامه 22
مراجع 22
2- مطالب پیش زمینه 25
مقدمه 25

2-1- شخصی سازی وب براساس وب کاوی کاربرد وب 25

2-1-1- آماده سازی و مدلسازی داده 28
2-1-1-1- منابع و انواع داده 29
2-1-1-1-1- داده های کاربرد 29
2-1-1-1-1-1- فرمت های ثبت 30
2-1-1-1-1-2- منابع داده های کاربرد 32
2-1-1-1-2- داده های محتوا 36
2-1-1-1-3- داده های ساختار 37
2-1-1-1-4- داده های کاربران 37
2-1-1-2- آماده سازی و پیش پردازش داده ها 38
2-1-1-2-1- پاکسازی داده ها 38
2-1-1-2-2- شناسایی کاربر 40
2-1-1-2-3- تشخیص مشاهده صفحه 41
2-1-1-2-4- تشخیص جلسه ی کاربر 42
2-1-1-2-5- تکمیل مسیر 43
2-1-1-2-6- تشخیص تراکنش 44
2-1-1-2-7- پیش پردازش نهایی داده های کاربرد 46
2-1-1-2-8- یکپارچه سازی داده ها از منابع گوناگون 47

2-1-2- کشف الگو از داده های کاربرد وب 48

2-1-2-1- سطوح و انواع تحلیل 48

2-1-2-2- وظایف داده کاوی بر روی داده های کاربرد وب 49

2-1-2-2-1- کاوش قواعد انجمنی 50
2-1-2-2-2- کشف الگوهای ترتیبی 52
2-1-2-2-3- خوشه بندی 57

2-1-3- استفاده از الگوهای کشف شده جهت شخصی سازی وب 61

2-1-4- زمینه های تحقیقاتی شخصی سازی وب 61
2-2- منابع معنایی لغوی 63
2-2-1- فرهنگ لغت 63
2-2-2- فرهنگ های جامع 63
2-2-3- واژگان شناختی و رده بندی 64
2-2-3-2- رده بندی 67
2-2-3-3- واژگان شناختی ها و رده بندی های موجود 67
2-2-3-3-1- واژگان شناختی های مربوط به یک دامنه ی خاص 68
2-2-3-3-2- واژگان شناختی های عمومی 68
2-2-3-3-2-1- CYC و OpenCYC 68
2-2-3-3-2-2- WordNet 68
2-2-3-3-2-3- دایرکتوری های وب 70
2-2-3-4- زبان های نمایش واژگان شناختی 71
2-2-4- فرهنگ های عمومی 72
2-2-4-1- Wikipedia 72
2-2-4-1-1- نقاط ضعف و قوت Wikipedia 74
2-2-4-1-2- ساختار Wikipedia 75

2-2-4-1-3- انواع اطلاعات معنایی لغوی در Wikipedia 76

2-2-5- نتیجه گیری 78
مراجع 80

3- کارهای انجام شده در زمینه مدلسازی کاربر در شخصی سازی وب با استفاده از محتوای وب 85

مقدمه 85
3-1- تکنیک های مورد استفاده 86
3-1-1- تکنیک tf-idf 86
3-1-2- تکنیک تحلیل معنایی پنهان 86
3-1-3- تکنیک های مربوط به محاسبه ی ارتباط معنایی دو کلمه 87
3-1-3-1- معیارهای ارتباط معنایی مهم در ساختارهای سلسله مراتبی 87
3-1-3-1-1- رویکردهای مبتنی بر مسیر 88
3-1-3-1-2- رویکردهای مبتنی بر محتوای اطلاعات 88
3-1-3-1-3- رویکردهای مبتنی بر همپوشانی متن 89
3-1-3-2- رویکردهای محاسبه ی ارتباط معنایی دو کلمه برای روابط غیر رابطه ی هست 89
3-1-3-3- کارهای انجام شده در مورد محاسبه ی ارتباط معنایی دو کلمه در Wikipedia 90

3-2- رویکردهای انجام شده در زمینه ی مدلسازی کاربر در وب سایت با استفاده از محتوای صفحات 91

3-2-1- رویکردهای بر مبنای کلمات کلیدی 92
3-2-2- رویکردهای معنایی 92
3-2-2-1- روش های آماری 93
3-2-2-2- روش های مبتنی بر سلسله مراتب 94
جمع بندی 100
مراجع 101
4- روش پیشنهادی 106
مقدمه 106
4-1- تعریف مساله 106
4-2- طراحی روش جدید 106
4-2-1- مولفه ی پیش پردازش اولیه ی ثبت 107

4-2-2- مولفه ی استخراج کلمات کلیدی از صفحات وب سایت 107

4-2-3- مولفه ی استخراج مفاهیم دامنه از وب سایت 111

4-2-4- مولفه ی سازنده ی بردار کلمات کلیدی 113
4-2-5- مولفه ی نگاشت 115
4-6- دیاگرام های UML قسمت های اصلی سیستم 117
4-7- بررسی تطابق طرح پیشنهادی با صورت مساله 117
جمع بندی 119
مراجع 119
5- جزئیات پیاده سازی 121
مقدمه 121
5-1- مولفه ی پیش پردازش اولیه ی ثبت 121
5-1-2- نحوه ی دریافت ثبت وب سرور 121
5-2- مولفه ی استخراج کلمات کلیدی از صفحات وب سایت 123
5-3- مولفه ی استخراج مفاهیم دامنه از وب سایت 125
5-4- مولفه ی سازنده ی بردار کلمات کلیدی 125
5-5- مولفه ی نگاشت 125
5-6- پیاده سازی آزمایشات 125
جمع بندی 126
مراجع 126
6- ارزیابی روش پیشنهادی 129
مقدمه 129
6-1- مجموعه داده ها 129
6-2- پارامترهای ارزیابی 130
6-3- بررسی درستی مولفه های سیستم 131
6-4- آزمایشات انجام شده 131
6-4-1- سخت افزار مورد استفاده 132
6-4-2- نتایج آزمایشات 132
6-4-3- تحلیل نتایج آزمایشات 132
جمع بندی 133
مراجع 133
7- نتیجه گیری و کارهای آینده 136
مقدمه 136
7-1- نتایج حاصل از پروژه 136
7-2- دستاوردهای پروژه 136
7-3- کارهای آینده 137
مراجع 139
واژه نامه 145
فهرست شکل ها
شکل 2-1- مولفه های برون خطی آماده سازی داده و کشف الگو 23
شکل 2-2- مولفه برخط شخصی سازی وب 24
شکل 2-3- تراکنش HTTP 25
شکل 2-4- URL و URI 26
شکل 2-5- مکان های جمع آوری داده های کاربرد وب 28
شکل 2-6- مثالی از مدل کردن رفتار گردشی کاربر با زنجیره ی مارکف 51
شکل 2-7- مثالی از مدل کردن رفتار گردشی در یک درخت تجمعی 53
شکل 2-8- مثالی از استخراج پروفایل های تجمعی کاربرد از خوشه های تراکنش ها 55
شکل 2-9- بخشی از زمینه های تحقیقاتی شخصی سازی وب 58
شکل 2-10- نمونه ای از واژگان شناختی 61
شکل 2-11- نمونه ای از یک رده بندی 63
شکل 3-1- استفاده از SVD برای تجزیه ماتریس D * T 83
شکل 3-2- مفسر معنایی سیستم ESA 87
شکل 3-3- ماتریس SESSION-PAGE VIEW 89
شکل 3-4- تولید C-LOG 93
شکل 4-1- معماری کلی سیستم پیشنهادی 103
شکل 4-2- جزئیات مولفه ی استخراج کلمات کلیدی 105
شکل 4-3- شبه کد مولفه استخراج کلمات کاندیدا 106
شکل 4-4- شبه کد مولفه رتبه بندی کلمات کاندیدا 106
شکل 4-5- جزئیات مولفه ی استخراج مفاهیم دامنه 107
شکل 4-6- شبه کد بخش فیلتر کردن کاندیدا 108
شکل 4-7- شبه کد مولفه سازنده بردار کلمات کلیدی 110
شکل 4-8- شبه کد مولفه ی نگاشت 111
شکل 4-9- CLASS DIAGRAM مولفه های اصلی سیستم 113
شکل 4-10- SEQUENCE DIAGRAM بخش اصلی سیستم 114
فهرست جدول ها
جدول 2-1- مثال هایی از ارتباطات لغوی در WORDNET 66
جدول 2-2- منابع اطلاعات معنایی لغوی در WIKIPEDIA 73
جدول 2-3- مقایسه ی انواع منابع معنایی لغوی جهت استفاده در شخصی سازی وب 74
جدول 4-1- بردارهای کلمات کلیدی صفحات وب سایت مثال1 110
جدول 4-2- بردارهای کلمات کلیدی جلسه ی داده شده در مثال1 110
جدول 4-3- کلمات کلیدی و وزن های فرضی آنها در مثال 2 112
جدول 4-4- مفاهیم موجود در صفحات جلسات کاربر به همراه وزن های آنها در مثال 2 112
جدول 5-1- ساختار دستور CUSTOMLOG 117
جدول 5-2- ساختار دستور LOGFORMAT 117
جدول 6-1- نتایج آزمایشات انجام شده بر روی 100 جلسه ی تصادفی 128