دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 380 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 110 |
بیمه ، اشخاصی را که متحمل لطمه ، زیان یا حادثه ناخواستهای شده اند قادر می سازد که پیامدهای این وقایع ناگوار را جبران کنند. خسارت هایی که به این قبیل افراد پرداخت میگردد از پول هایی تأمین می شود که برای خرید بیمه نامه می پردازند و با پرداخت آن در جبران خسارت همدیگر مشارکت می کنند. به بیان دیگر همه آن هایی که خود را بیمه میکنند با مشارکت در سرمایه ای که متعلق به همه خریداران بیمه است ، در جبران خسارت و زیان های هریک از افراد بیمه شده، شریک و سهیم می شوند.
بیمه گران خطرهای احتمالی را به خوبی می شناسند و احتمال وقوع آن ها رامی دانند بنابر این می توانند میزان حق بیمه ای را که هر شخص باید بپردازد به نحوی محاسبه کنند که مبلغ جمع آوری شده برای جبران خسارت هایی که پیش خواهد آمد، کافی باشد. بدیهی است که تنها تعدادی از آنان که خود را بیمه کرده اند نیاز به جبران خسارت از محل مبلغ جمع آوری شده خواهند داشت.
بیمه چگونه به وجود آمد
بیمه های غیرزندگی ، پیشینه بلند مدتی دارند. نوعی از بیمه های دریایی حدود 3000 سال قبل مورد استفاده قرار گرفت . بیمه های زندگی نیز سابقه زیادی دارند.این نوع بیمه ها نخستین بار هنگامی پدید آمد که سربازان رومی قسمتی از دستمزدخود را در صندوقی جمع آوری کردند تا چنانچه در جنگ کشته شدند، آن پول به خانواده هایشان پرداخت شود.
بیمه در دنیای امروز
امروز دیگر تصوراین که گونه ای از فعالیت انسان بدون وجود بیمه شکل پذیردمشکل است . به ویژه آن که در قرن بیستم تحولات تکنولوژی ، حمل و نقل وارتباطات با سرعت و وسعت شگفت آوری انجام پذیرفته است . برجسته ترین نمونه این موضوع پیشرفت موتور اتوموبیل است که متعاقب آن بیمه اتوموبیل به یکی ازمهم ترین بخش های صنعت بیمه تبدیل شده است . توسعه مهم دیگر، افزایش تعداد ریسک های یگانه خیلی بزرگ است .نفتکش های غول پیکر و هواپیماهای بسیار بزرگ نمونه هایی هستند که نشان می دهند سرمایه تحت پوشش بیمه ممکن است صدها میلیون تومان ارزش داشته باشد. مشکلات مربوط به پوشش چنین سرمایه های عظیمی باعث شده است که بیمه گران به پشتیبانی یکدیگر، یک خطر بزرگ را در سطح داخلی و بین المللی به صورت بیمه اتکایی مجدد بین خود توزیع کنند و از عهده جبران خسارت های هنگفت برآیند. همراه با ارتقا و پیچیدگی بیشتر زندگی انسان امروز، بیمه ها نیز از زوایای مختلف و با شتاب توسعه یافته اند. زیان هایی که ممکن است به طور ناخواسته در جریان فعالیت و زندگی عادی هر فردی به دیگران وارد آید و در قبال آن ها مسؤول واقع شود بابیمه مسؤولیت تحت پوشش قرار می گیرند. در این خصوص ، می توان به بیمه مسؤولیت پزشکان و بیمه مسؤولیت تولید کنندگان اشاره کرد. نمونه های جدیدتر، بیمه افترا برای روزنامه نگاران و ایستگاه های رادیو و تلویزیون و بیمه آلودگی ناشی از نشت نفت از تانکرهاست . بیمه های سیل ، زلزله و خرابی کامپیوترنیز بر همین منوال ظهور کرده اند. بیمه های زندگی نیز پیشرفت های شگرفی یافته و مجموعه متنوعی از انواع این نوع بیمه را ارائه کرده است . در این زمینه انواع بیمه های مستمری و عمر و پس انداز به طور چشم گیری افزایش یافته است . در ادامه ، بیمه گران رشته زندگی مجبور شده اندکه با مشکلات جدیدی نظیر بیماری ایدز مواجه شوند و درباره پیشرفت علم ژنتیک بیندیشند.
بیمه چیست ؟
بیمه چگونه به وجود آمد؟
بیمه در دنیای امروز
فصل اول : کلیات شرکت بیمه دانا
تاریخچه شرکت
برنامهها و سیاستهای کلان شرکتی
فصل دوم : انواع بیمه نامه های شرکت بیمه دانا
بیمه اتومبیل
بیمـه درمـان تکمیلـی
بیمه آتش سوزی چیست ؟
بیمههای باربری
بیمههای وارداتی و صادراتی
بیمههای مسئولیت
بیمه عمرو پس انداز
بیمه تأمین خانواده
بیمه تشکیل سرمایه بازنشستگی
بیمه سرمایه فرزندان
بیمة مهریه
بیمه مسافرین به ایران شرکت بیمه دانا
بیمه مسافرین به خارج از کشور
فصل سوم : قوانین و مقررات
قانون اداره امور شرکتهای بیمه
اساسنامه شرکتهای بیمه
اساسنامه شرکت سهامی بیمه دانا
فصل اول - کلیات
فصل دوم – ارکان شرکت
الف – مجمع عمومی
ب – هیات مدیره
ج – مدیر عامل
د – بازرس قانونی
فصل سوم – مقررات مالی
فصل چهارم – مقررات مختلف
کلیات حقوق بیمه
قاعدهٔ عام و خاص
انواع دعاوی
منابع و آبشخورهای حقوق بیمه
قرارداد بیمه و اصول فرمانروا بر عقدها و قراردادها
شرایط بنیادی درستی و اعتبار قرارداد بیمه
تنظیم قرارداد بیمه و صدور بیمهنامه
اصل حسن نیت
موارد فسخ و انفساخ قرارداد بیمه
خاتمهٔ قرارداد بیمه
فصل چهارم : حسابداری بیمه
حسابداری شرکتهای بیمه (3)
حسابهای کل و معین شرکتهای بیمه
شرح حسابهای کل و معین
حساب بیمه گزاران باربری
حساب بیمه گزاران گروهی اشخاص
حساب سایر بیمه گزاران
حساب بیمه مرکزی ایران
حساب وام بیمه گزاران عمر
حساب سرمایهگذاری و مشارکت
حساب نمایندگان
حساب بازپرداخت سود و سرمایه بیمه عمر
حساب حق برگشتی
حساب کارمد پرداختی
حساب ذخایر فنی
مقررات و نحوه محاسبه ذخایر فنی شرکتهای بیمه
حسابداری شعب شرکتهای بیمه
1- حسابداری شعب: سیستم متمرکز
2- حسابداری شعب: سیستم غیر متمرکز
عناورین حسابهای کل حسابداری شعبه در سیستم غیر متمرکز
عناوین حسابهای کل حسابداری مرکزی در سیستم غیر متمرکز
حسابداری کل ( تمرکز حساب ها )
صورت های مالی شرکتهای بیمه
صورتحساب سود و زیان
یادداشت های ضمیمه صورتحساب سود و زیان
یادداشت 1 : حق بیمه
یادداشت 2 : کارمزد و کارمزد منافع
یادداشت 3 :خسارت سهم بیمه گران اتکائی
یادداشت 4 :حق بیمه اتکائی
یادداشت 5 : کامرزد، تخفیف و تمبر
یادداشت 6 : خسارت پرداختی
یادداشت 8 : سهم صندوق خسارتهای بدنی
یادداشت 9 : سود سپرده واگذاری اتکائی ـ سود سپرده قبولی اتکائی
یادداشت 10 :ذخائر فنی در پایان دوره عملکرد ـ ذخائر فنی در ابتدای دوره عملکرد
یادداشت 11: درآمد سرمایه گذاریها
یادداشت 12 : هزینه های اداری و پرسنلی و سایر هزینه ها
یادداشت 13 : سایر درآمد ها
یادداشت 14 : ماللیات
یادداشت 16 :اندوخته قانونی و اندوخته سرمایه ای
یادداشت 17 :سود قابل تخصیص و سود انباشته در پایان دوره
نتیجه گیری