دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 23 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
بررسی محتوای کتابهای هنر از دیدگاه معلمین هنر
فهرست جداول
شماره جدول عنوان جدول صفحه
1 - مشخصات دبیران هنر 32
2 - میزان فعالیت های خارج از مدرسه دبیران هنر33
3 - اهمیت ضرورت داشتن کتاب هنر برای دانش آموزان 33
4 - میزان اختصاص ساعت تدریس هنر در مدارس 34
5 - آموزش بخشهای مختلف کتاب هنر توسط معلمین هنر 35
6 - روشهای تدریس کتاب هنر 36
7 - میزان علاقمندی دانش آموزان به فعالیت های هنری 37
8 - میزان تأثیر کتاب روش تدریس دربهبودجریانتدریس هنر 38
9 - میزان دسترسی دانش آموزان به ابزار و وسایل مورد نظر 38
10 - موجودی کتابهای هنری درکتابخانه ها 39
11 - مشکلات موجود درامر تدریس درس هنر 40
12 - تقدّم آموزش خط نستعلیق با قلم ریز قبل از آموزش با قلم 41
13 - تألیف کتب هنر بر اساس جنسیت 41
14 - گنجانیدن مسائل اقلیمی و هنرهای بومی درتألیف کتب هنر 43
15 - ضرورت تشکیل کلاسهای ضمن خدمت 44
16 - نظرات و پیشنهادات راجع به کتب هنر 45
فهرست مطالب
فصل اول ـ کلیات
مقدمه1
بیان مسئله 4
اهداف تحقیق 6
اهمیت و ضرورت تحقیق 7
سوالات تحقیق 10
متغیرها و تعریف عملیاتی آنها 11
فصل دوم ـ مبانی نظری تحقیق
ادبیات تحقیق 16
پیشینه تحقیق 25
فصل سوم – روش تحقیق
نوع تحقیق 29
جامعه آماری . حجم نمونه و روش نمونه گیری 29
ابزار تحقیق 29
روش تجزیه و تحلیل داده ها 30
فصل چهارم ـ تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها 32
فصل پنجم ـ بررسی یافته های تحقیق
نتیجه گیری 48
محدودیت ها 50
پیشنهادات 51
فصل ششم ـ خلاصه تحقیق
خلاصه تحقیق 53
منابع و مآخذ
فهرست منابع 57
ضمائم
پرسشنامه 59
چکیده
این تحقیق در سال 1381 با عنوان « بررسی محتوای کتابهای هنر از دیدگاه معلمین هنر » انجام شده است در این تحقیق سوالات زیر مد نظر بوده است .
1ـ آیا اکثریت معلمین هنر قادر به تدریس محتوای کتب درسی هنر
می باشند .
2ـ آیا بی اهمیت بودن درس هنر در مدارس سبب بی تأثیر شدن این درس در روند رشد خلاقیت های هنری و علمی دانش آموزان شده است . جامعه آماری این تحقیق را معلمین هنر مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه 1 و 3 کرج تشکیل می دهند که تعداد آنها 120 نفر می باشد و تعداد 80 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند .
اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق بوسیلة پرسشنامه جمع آوری گردیده و با استفاده از روش آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
نتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگر آن است که در تألیف کتب هنر باید به بهره گیری از نظریات روانشناسان مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان، استادان و نخبگان هنری ، معلمان با تجربه درامر آموزش هنر و خود دانش آموزان همت گماشت .
در رفع کمبود معلم متخصص و مجرب کوشید و مباحث کتاب به صورت مستقیم به دانش آموزان دیکته نشود تا قوه خلاقیت دانش آموزان پرورش یابد و از شیوه های نوین طراحی فراتر از مداد استفاده شود ، به نقاشی آزاد بیشتر توجه شود .